Hopp til innhold

Bruker kunstig intelligens som leksehjelp:– Det er helt klart fremtidens læring

Ungdomsbedriften MAI Learning mener kunstig intelligens kan være et godt hjelpemiddel i undervisningen. Nå tilbyr de leksehjelp med ChatGPT, og imponerer KI-professor.

MAI Learning

GRÜNDERE: Sammen har Iris Cordelia Dahl Betten (fra venstre), Ina Christensen Våga og Karen Marie Funding Lyster startet ungdomsbedriften MAI Learning. De har selv brukt KI i skolen, blant annet til å lære språk.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– På skolen vår var nettet helt lukket for bruken av kunstig intelligens. Vi synes det er synd at et verktøy som er kommet for å bli, skal bli stengt ute. Vi vil gjerne ha det som en ressurs, i stedet for at det skal være noe farlig som må fjernes.

Det sier Karen Marie Funding Lyster, daglig leder i ungdomsbedriften MAI Learning.

Sammen med Iris Cordelia Dahl Betten og Ina Christensen Våga håper hun at deres bedrift skal bidra til å avstigmatisere bruken av kunstig intelligens i skolen.

– MAI Learning er læringsvideoer hvor vi informerer ungdommer om hvordan man kan bruke kunstig intelligens på en kildekritisk måte i utdanningen, sier Funding Lyster.

– Det er en type leksehjelp for dem som ikke har det hjemme.

MAI Learning

Etter at eleven ser på en video om et tema, får hen i oppgave å skrive til ChatGPT for å teste kunnskapen.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Gjennom videoer om temaer og påfølgende aktiviteter med ChatGPT tilbyr de nå naturfagkurs bygget på kompetansemålene på ungdomsskolen.

Christensen Våga mener kunstig intelligens kan være en fin støtte for elever som ikke har andre rundt seg som kan forklare begreper.

– Men kan for eksempel spørre ChatGPT om å lage en prøve om celler. Da kan eleven teste kunnskapen sin og se hva den mangler, uten at de har foreldre som kan hjelpe dem.

– Hele konseptet er å lære å stille spørsmål til maskinen, slik at man kan bruke det i skolen, men også videre, sier Funding Lyster.

– Fremtidens læring

Morten Goodwin, professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder, mener dette er en veldig innovativ måte å bruke kunstig intelligens på.

– Det er helt klart fremtidens læring. Det at vi tar denne nye teknologien inn i alle former for skole, fra barnehage til universitetsnivå, det er jeg helt overbevist om er fremtiden.

– Disse tre er virkelig inne på noe som er fremtidsrettet.

Han mener at kunstig intelligens gjør det mulig å individualisere utdanningen på en helt ny måte ved å tilpasse oppgaver til elevenes interesser.

– En skoletrøtt elev kan få en oppgave laget av kunstig intelligens som slår sammen seiling og bandet Queens, fordi det er det eleven er interessert i.

Morten Goodwin, professor Universitetet i Agder

Morten Goodwin er professor ved Universitetet i Agder.

Foto: John Inge Johansen

Jukse-teknologi

Det er fortsatt mye skepsis til kunstig intelligens i skolen. Studenter har blitt tatt for ChatGPT-juks, mens en av fem elever sier at de bruker kunstig intelligens aktivt på skolen.

Goodwin mener det god grunn til å være litt skeptisk til ny teknologi.

– Jeg skjønner godt at det er et problem i for eksempel norskfaget, som bare har skriftlig evaluering. Og da er det veldig vanskelig å vite om det er kunstig intelligens som har skrevet oppgaven.

Les også Lærere fortvilet over ny kunstig intelligens

Skjermbilde fra ChatGPT

Han mener at lærerne må vise elevene hvordan de kan bruke kunstig intelligens riktig.

– For eksempel be elevene få hjelp av kunstig intelligens til å spørre: «Hvordan kan jeg skrive denne teksten bedre?»

MAI Learning

Karen Marie Funding Lyster viser frem nettsiden til ungdomsbedriften.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Kildekritikk kan ikke erstattes

De unge gründerne i Øst-Finnmark er klar over at man må være kildekritisk ved bruken av kunstig intelligens.

– På starten av kursene har vi en sikkerhetsvideo. Man vet aldri om den informasjonen man får er riktig, men det samme gjelder også med internettet. Hvordan kan du stole på at det du får er riktig? Da er det her med kildekritikk veldig, veldig sentralt, sier Christensen Våga.

– Så elevene må fortsatt sjekke selv?

– Ja, det må de absolutt. Det å være kildekritisk er en evne som mest sannsynlig alltid vil være veldig nødvendig for elevene, og vi mener at det ikke er noe kunstig intelligens kan erstatte.

Les også Slik vil ekspertene at KI skal brukes i skolen: – Kunstig intell­igens er mye mer enn juks

Flere nyheter fra Troms og Finnmark