Pilotstreiken i SAS har ført til stor etterspørsel etter flyseter hos andre selskaper. Men, det er få billetter å finne hos både Norwegian og Flyr, noe som har ført til stor omsetning av flybilletter privat.
På markedsplasser som Finn og i ulike Facebook-grupper flommer det over av flybilletter og henvendelser fra folk som ønsker å kjøpe ubrukte billetter.
Isteden ble Holstad nødt til å kjøpe en pakke på to billetter privat – tur-retur – fra Harstad/Narvik lufthavn. I tillegg måtte han ta Hurtigruten for å komme seg til Harstad.
– Prisen for det hele ble på rundt 10.000 kroner. Reisen tok vel omtrent 14 timer, sier han.
Dermed har Holstad flere billetter til overs, som han nå er i ferd med å selge. Allerede har han fått 15–20 henvendelser om billettene. Den ene har han solgt, mens den andre står ledig. Han forteller at billettene koster en del mer enn den originale prisen, siden man må betale gebyr for navnebytte.
Dette står striden om i pilotstreiken
Pilotene streiker fordi de frykter tap av opparbeidede arbeidsvilkår dersom de søker jobb i SAS' nye datterselskaper.
Slik har utviklingen vært de siste årene.
1946
SAS opprettes
I starten eies flyselskapet av tre nasjonale selskap i Skandinavia.
2001
Strukturen endres til ett eierselskap
Målet er å spare penger og bli mer konkurransedyktig. Gjennom årene sliter selskapet mye med økonomien og forsøker ulike strategier og konsernstrukturer for å øke lønnsomheten og senke kostnader.
2017
SAS oppretter datterselskap i Irland
Scandinavian Airlines Ireland får base i Irland og skal konkurrere med utenlandske selskaper, men møter motstand fra svensk pilotforening. I 2018 klager selskapets piloter på arbeidsvilkår og flere slutter.
2020
Koronapandemien fører til oppsigelser
560 piloter permitteres og sies så opp, med en avtale om re-tilsettingsrett i SAS.
2021
SAS satser på datterselskaper
SAS Link opprettes. I tillegg blir selskapet som ble opprettet i Irland i 2017 omdøpt til SAS Connect. Connect skal få base i København og inngår avtale med danske pilotforeninger.
Høst 2021
Pilot-krangel oppstår
Pandemien nærmer seg slutten. Pilotene vil tilbake i jobben, men får beskjed om å søke seg til datterselskapene Link og Connect. Fagforeninger kaller det et løftebrudd. Piloter er i harnisk og varsler søksmål mot SAS.
4. juli 2022
SAS-pilotene går ut i streik
Etter måneder med samtaler, forhandlinger og til slutt mekling, går pilotene ut i streik. De nekter å bli ansatt i datterselskaper med dårligere arbeidsvilkår enn de hadde før pandemien. SAS sliter med økonomien og fortviler over streik midt i høgsesongen.
5. juli 2022
SAS søker konkursbeskyttelse i USA
SAS og noen datterselskaper starter en domstolsprosess i USA for å søke om konkursbeskyttelse, såkalt chapter 11-begjæring. I praksis kan de da ikke bli begjært konkurs det neste året. Dette er et steg i SAS' redningsplan for egen økonomi.
5. juli 2022
Nytt datterselskap
Danske SAS-piloter varsler blokade mot SAS' nyopprettede datterselskap SAS Crew Services Danmark.
– Vi vil ikke risikere at ledelsen igjen gjør det samme ved å flytte arbeid og produksjon til tomme bedrifter for å omgå avtalen. Dette har de gjort tidligere med datterselskapene Link og Connect, sier forhandlingsleder i Dansk Metal, Keld Bækkelund Hansen.
SAS skriver til NRK at dette selskapet bare skal ha administrativt ansatte, og at Dansk Metal derfor har misforstått hva selskapet skal drive med.
Mener du bør ha is i magen
Onsdag satte de streikende SAS-pilotene og ledelsen i selskapet seg til forhandlingsbordet på ny. Derfor mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs at folk bør smøre seg med litt tålmodighet før de kjøper flybilletter.
– Jeg tror jeg ville avventet litt og sett om SAS og pilotene blir enige. Jeg vet ikke mer enn deg, men jeg tror de ikke er så langt unna en enighet. Så hvis du skal kjøpe billetter litt fram i tid, ville jeg ventet et par dager, for to-tre tusen kroner er mye i forskjell, sier Elnæs.
Samtidig tror Elnæs at det vil bli dyrere å reise også etter streiken.
– Dette er ikke bare i Norge. Vi ser også at andre store flyselskap i Europa setter prisene opp. Det skyldes at etterspørselen har vært så enorm, sier han.
Ifølge Elnæs skyldes det krigen i Ukraina, som har drevet oljeprisene til værs.
– Jet-fuel har gått opp med over 100 prosent siden i fjor. Hvis den prisen vedvarer over tid, så vil flyselskapene ta en høyere billettpris, tror Elnæs.