NRK Meny
Normal

– Vi kjører rundt på ovale felger på grunn av hullene i veien

Veiene i Nord-Norge skaper hodebry for befolkningen. Bilen til Tina Iversen ble ødelagt på grunn av de dårlige veiene, mens Bardu kommune prøver å stoppe mest mulig tungtrafikk.

Hullete vei

Veiene i Karlsøy kommune er hullete og vanskelige å kjøre på. Statens vegvesen kan ikke love ekstra utbedringer.

Foto: Tina Iversen

Tina Iversen

Tina Iversen mener de dårlige veiene gjør det vanskelig å bo i kommunen.

Foto: Tina Iversen

– For to år siden kjøpte vi oss en ny bil, Ford Mondeo 2010-modell. Det er en solid bil, men på veiene her ute blir den bare ødelagt. Vi kjører rundt på ovale felger, for å si det sånn, sier Tina Iversen.

Hun bor i Grunnfjord i Karlsøy kommune, ikke langt unna Hansnes. Tirsdag kjørte hun forbi skolebussen i kommunen som hadde havnet i grøfta. Da la hun ut følgende melding på Facebook-gruppa Karlsøy kommune:

«Nei, nå kjenner jeg at det er nok. Veiene er så forferdelige i Grunnfjord at man må svinge så mye unna at man nesten havner i grøfta. Må det virkelig ei ulykke til før noe blir gjort. Det er jo snart farlig for ungene å komme seg til skolen. Og det er ikke bussjåføren sin feil at han havnet der, han har jo ingen vei å kjøre på. Det er jo bare masse hull og litt leire innimellom. Vurdere jo nesten å flytte så grusomt er det.»

– Barna har ingen vei å sykle på

Hull i veien

Slik ser veien ut i Karlsøy kommune.

Foto: Tina Iversen

Iversen og familien flyttet til Karlsøy i 2011

– Veien var dårlige da, men de er enda verre nå. I stedet for å bruke ti minutter til jobb, bruker vi en halvtime fordi vi må kjøre så sakte. Barna har heller ingen vei å sykle på. Jeg forstår de godt, de som har lyst til å flytte på grunn av de dårlige veiene, sier hun.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, forteller til NRK at de har god oversikt over veiene i fylket, men kan bare henvise til Statens vegvesen når det gjelder det daglige vedlikeholdet og eventuelle planer for veien i Karlsøy.

Kan ikke love noe

Hulete veier

Store dammer gjør det vanskelig for trafikantene i kommunen.

Foto: Tina Iversen

Tina Iversen har selv vært i kontakt med vegvesenet.

– De sier at de skal vurdere saken. De har jo satt opp noen skilt og kommet med noen lass med grus, men det hjelper jo lite. Å sette opp skilt for å advare mot humpete veier blir en slags ansvarsfraskrivelse, spør du meg, sier Iversen.

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Troms, Rigmor Thorsteinsen, sier at de nå går gjennom veiene i fylket.

– På generell basis er det dårlig stelt flere steder, sier hun.

Troms fylkeskommune investerer 105 millioner kroner i ny asfalt, deriblant 2.300 meter mellom Steinvoll og Hansnes i Karlsøy kommune.

– Utover det blir det ikke noen større forbedringer av veien i Karlsøy annet enn vanlig vedlikehold. Vi skal høvle grusveiene på nytt der det trengs, og lappe asfalthullene. I tillegg jobber vi med nye stikkrenner og grøfter i Grunnfjord, sier Thorsteinsen.

Stopper tungtrafikken

Statens vegvesen har også utfordringer andre steder i Troms. I Bardu kommune er blant annet veien mellom Setermoen og Altevatn svært hullete og humpete, selv de stedene der det ligger asfalt.

– På de kommunale veien er vi tvunget til å innføre begrensninger for tungtransport. Kjøretøy med aksellast (vekten som hviler på hver aksling, journ.anm.) over fire tonn må søke om dispensasjon for å ferdes der, sier Sindre Dahle, leder for kommunalteknisk avdeling i Bardu.

Slik kan en kjøretur fra Setermoen til Altevann uttarte seg.

Slik kan en kjøretur fra Setermoen til Altevatn arte seg.

Flere tips har også kommet inn til NRK om det folk mener er dårlige veier i troms og Finnmark. veiene de nevner er:

  • Furudalsvegen fra Storsteinnes til Sør-Malangen i Balsfjord kommune
  • Fylkesveg 211 i Brøstadbotn
  • Helsesentervegen på Finnsnes
  • Riksveg 363 på Stajord i Kvænangen kommune
  • Veien i Pasvik i Finnmark
  • Veiene mellom Grovfjord og Gratangen, Harstad og Bjerkvik
  • Storgata i Honningsvåg

Du kan gjerne diskutere veiene i Troms og Finnmark på våre Facebook-sider.

Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvsene sier at de jobber hardt for å holde veiene så gode som mulig.

– Nå våren kommer og telen smelter er det vanskelig å opprettholde god standard på veiene. Den viktigste jobben vi gjør akkurat nå er å lede vannet bort fra veiene slik at de tørker.