NRK Meny
Normal

– Sannsynlig at kontrakten blir brutt

Daglig leder i Boreal Transport nord tror det er sansynlig at hurtigbåtkontrakten i Troms blir avsluttet.

MS Sollifjell

Også Boreal transport tror at hurtigbåtkontrakten vil bli brutt.

Foto: Øystein Ramstad

– Vi har fått brev fra Opsal med en del spørsmål. Det må vi svare på før et ekstraordinært fylkesting i august. Ut fra politikernes holdninger tror jeg det er stor sannsynlighet for at tinget vil gå inn for å bryte kontrakten, sier Stig Solheim, daglig leder i Boreal transport Nord til avisa iTromsø.

Problemene med de nye hurtigbåtene førte til at fylkesrådet i forrige uke hadde et møte for å diskutere saken.

Seinest i går måtte MS «Kistefjell» snu to ganger på vei fra Harstad på grunn av overoppheting og problemer med kjølevannet.

Flere punkter

Resultatet av møtet ble et brev, hvor fylkesrådet skriver at de vurderer å si opp kontrakten.

I brevet fra fylkesrådet, ble det pekt blant annet på disse punktene:

  • Båtene ble satt i drift mye senere enn det som var avtalt i kontrakten. MS «Sollifjell» ble skadd under transport nordover, og alle båtene måtte bygges om. Det er ennå usikkert når den siste båten kan settes i drift.
  • Det er funnet flere feil og mangler på de to hurtigbåtene som er satt i drift. Fylkesrådet nevner blant annet at båtene ikke var tilpasset kaianleggene.
  • Motorproblemer, og at båtene har problemer med å manøvrere i vind har skapt bekymring blant brukere og fylkeskommunen.
  • Båtene har problemer med å oppnå marsjfarten som kontrakten krever.
  • Fylkesrådet skriver også at den negative omtalen problemene har fått i media kan føre til økonomiske tap for fylkeskommunen.

– Vi har fått mye skyld

– Vi har fått mye skyld her, men vi har bare bygger de båtene fylkeskommunen har ønsket seg. Vi kunne selvfølgelig ha bygd båter av samme type som «Fjordkongen» og «Fjorddronningen», men det var ikke det fylkeskommunen ba om, sier Solheim til avisa.

Han mener fylkeskommunen kan bli nødt til å fire på miljøkravene de stilte til Boreal dersom de bryter kontrakten og ser seg om etter nye båter.

– Fylkeskommunen og Boreal har tydeligvis helt ulike oppfatninger av saken, for slik fylkeskommunen ser det har vi ikke fått den tjenesten vi hadde avtalt, sier fylkesråd Kari-Anne Opsal til avisa.