På Tine meieriers facebookside ramler det inn krasse meldinger fra hele landet etter at det i forrige uke ble kjent at Markussen mister kontrakten med selskapet fra neste år. Ettallet på terningen blir kastet etter bedriften.
I 76 år har den familieeide harstadbedriften fått melka fram. De startet rett etter krigen, da hans far kjørte melkespann til det lokale meieriet.
Men da Tine i år utlyste en ny anbudsrunde for frakten, tapte Markussen Transport AS. Det betyr at Markussen og hans 28 ansatte står uten arbeid fra 1. mars neste år.
– Jeg ble helt lamslått. Det første jeg tenkte på var hva som skal skje med sjåførene mine, sier Markussen.
Likevel blir han varm når han ser den store responsen han og sjåførene får på sosiale medier.
– Det har vært utrolig mye respons, jeg kan nesten ikke tro det. Det må være guttene som kjører som har gjort en bra jobb, og at folk er fornøyde med bilene våre, sier Markussen.
– Dere må ta et samfunnsansvar
Flere på Facebook kommenterer at de nå skal boikotte Tine, og kaller hendelsen en «transportfadese».
Her er et lite utvalg av postene på Tines facebookside:
– Jeg blir glad, det er nesten helt utrolig. Jeg ante ikke at jeg hadde så mange fans. Det kan jeg love deg, sier Markussen lattermildt. Men alvoret tar han raskt.
– Jeg var for dyr, jeg har ikke sjanse mot de utenlandske selskapene.
– Like norske
– Markussen har vært en aktør i mange år, og har gjort en veldig god jobb. Vi har hatt stor tillit til han, sier kommunikasjonsrådgiver i Tine, Olav Håland.
Han har registrert postene på Facebook, men mener mange av dem har feil faktabilde.
– Det er litt dumt. Det er trist for en aktør å miste jobben, men noen ganger skjer det. Nå blir det skapt et bilde av at det er utenlandske aktører som driver sosial dumping som tar over. Det er helt totalt feil, mener han.
Håland forklarer at anbudsvinnerne, DSV Road og Miniekspress Thermo, hadde best poengsum ut fra kriterier som pris, miljøvennlige biler og biodrivstoff.
– De to aktørene er på en måte norske. DSV er et dansk firma som opererer fra et norsk datterselskap, og Miniekspress er et norskeid selskap fra Tromsø, sier Håland.
Han påpeker at også de nye selskapene er pålagt å følge både veitrafikkloven, arbeidsmiljøloven og norsk tariff.