Hopp til innhold

Steinar mister Tine-kjøringen etter 76 år – nå koker det i sosiale medier

– Det er nesten så jeg ikke tror det. Det må være guttene som kjører som har gjort en bra jobb på veiene, sier daglig leder Steinar Markussen om all støtten etter at han mistet melkekjøringen for Tine.

Tine-biler markussen

Steinar Markussens biler har vært et kjent oppsyn i over 70 år i Nord-Norge. Nå er det snart slutt. Her står han framfor noen av de 20 bilene han nå må kvitte seg med.

Foto: Markussen Transport AS

På Tine meieriers facebookside ramler det inn krasse meldinger fra hele landet etter at det i forrige uke ble kjent at Markussen mister kontrakten med selskapet fra neste år. Ettallet på terningen blir kastet etter bedriften.

I 76 år har den familieeide harstadbedriften fått melka fram. De startet rett etter krigen, da hans far kjørte melkespann til det lokale meieriet.

Men da Tine i år utlyste en ny anbudsrunde for frakten, tapte Markussen Transport AS. Det betyr at Markussen og hans 28 ansatte står uten arbeid fra 1. mars neste år.

– Jeg ble helt lamslått. Det første jeg tenkte på var hva som skal skje med sjåførene mine, sier Markussen.

Likevel blir han varm når han ser den store responsen han og sjåførene får på sosiale medier.

– Det har vært utrolig mye respons, jeg kan nesten ikke tro det. Det må være guttene som kjører som har gjort en bra jobb, og at folk er fornøyde med bilene våre, sier Markussen.

Steinar Markussen

Steinar Markussen sier også kollegaene hans har tatt det tungt. – Jeg er pensjonert, jeg klarer meg. Men jeg har folk i alle aldere her. Det var et hardt slag, sier han.

Foto: Markussen Transport AS

– Dere må ta et samfunnsansvar

Flere på Facebook kommenterer at de nå skal boikotte Tine, og kaller hendelsen en «transportfadese».

Her er et lite utvalg av postene på Tines facebookside:

Etter å ha sparket ut en fantastisk transportør, har jeg også sparket ut siste Tine pakke med melk fra kjøleskapet

Tommy Fredriksen

Dere gir slipp på et firma som har vært stolt av å kjøre for dere å alltid gitt 100% for at dere skal ha best mulig transport av produktene deres.

Kent Paulsen

Som en gammel sjåfør synes jeg det er for dårlig å hive ut et transportfirma etter 76 år. Da synes jeg vi nordmenn kan gå over til andre produkter enn Tine, siden det tydeligvis er så enkelt å slutte med et samarbeid etter så lang tid

Jan Erik Thorsø

Dere må ta et samfunnsansvar. Husk at dere er eid av Norske bønder som kjemper for lokalt og Norske arbeidsplasser

Trond Erik Dalbu

Dere sparker en transportør som har gjort en fantastisk jobb i 76 år for dere. Et firma som har ingen skader eller reklamasjon et firma som alltid har had siste skrik av biler dekk termoskap et firma som alltid har vært for dere i Tine når dere trenger det mest.

Kent Paulsen

– Jeg blir glad, det er nesten helt utrolig. Jeg ante ikke at jeg hadde så mange fans. Det kan jeg love deg, sier Markussen lattermildt. Men alvoret tar han raskt.

– Jeg var for dyr, jeg har ikke sjanse mot de utenlandske selskapene.

Olav Håland

- De ansatte i Tine støtter avgjørelsen, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Håland.

Foto: Tine

– Like norske

– Markussen har vært en aktør i mange år, og har gjort en veldig god jobb. Vi har hatt stor tillit til han, sier kommunikasjonsrådgiver i Tine, Olav Håland.

Han har registrert postene på Facebook, men mener mange av dem har feil faktabilde.

– Det er litt dumt. Det er trist for en aktør å miste jobben, men noen ganger skjer det. Nå blir det skapt et bilde av at det er utenlandske aktører som driver sosial dumping som tar over. Det er helt totalt feil, mener han.

Håland forklarer at anbudsvinnerne, DSV Road og Miniekspress Thermo, hadde best poengsum ut fra kriterier som pris, miljøvennlige biler og biodrivstoff.

– De to aktørene er på en måte norske. DSV er et dansk firma som opererer fra et norsk datterselskap, og Miniekspress er et norskeid selskap fra Tromsø, sier Håland.

Han påpeker at også de nye selskapene er pålagt å følge både veitrafikkloven, arbeidsmiljøloven og norsk tariff.