Hopp til innhold

Sliter med å selge sommer-Tromsø til turistene - søker bedre samarbeid

Tromsø mangler et tydelig «reason to go» på sommeren, en grunn til å dra til byen og bli der over flere dager. Nå ønsker turistnæringen bedre samarbeid mellom aktørene.

Midnattssol og ski

Sol og ski er alltid en fin kombinasjon. Kanskje kan det bli det store trekkplasteret for å få turistene til å utforske byen også på sommerstid?

Foto: Ole Christian Salomonsen

– Vi er over 50 vinterbedrifter som har samarbeidet i fire-fem år om vinterturismen, og det har gitt fantastiske resultat, sier daglig leder for Polaria i Tromsø, Geir Stokke.

Tromsø er en foregangskommune når det kommer til samarbeid mellom bedriftene på vinteren. Med pakketilbud hvor du kan oppleve hvalsafari, nordlysjakt, hundesleder og reinsdyr skyter vinterturismen fram.

– Vintersatsingen har helt klart vist at det lønner seg å stå sterke sammen, istedenfor konkurrenter. Vi har gått sammen og anbefaler hverandre, og vi lager pakketilbud som gir turistene gode valgmuligheter. Vi er også gode ambassadører for hverandre, sier Stokke.

geir stokke

Daglig leder for Polaria i Tromsø, Geir Stokke, håper sommerbedriftene kan gå sammen for å tilby turistene gode opplevelser også på sommeren.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Savner sommersamarbeid

Nå ønsker han at turistnæringen samarbeider også på sommeren.

– Nå er det kanskje sommeren som står for tur, at vi går sammen og jobber bevisst for å få opp besøket på sommeren. Vi må lage gode produkt og bli gode selgere for de produktene vi lager sammen, sier Stokke.

Selv om månedene desember og januar 2013/2014 ga en økning av turister på henholdsvis 24 og 30 prosent, var juli måneden med flest besøkende i 2014. Da var det 24.000 personer innom turistkontoret.

Likevel slår vintersesongen sommeren ned i støvlene når det kommer til antall overnattingsdøgn på hoteller.

Tall fra NHO Reiseliv viser at i Tromsø kommune hadde utenlandske turister 88 000 gjestedøgn sommeren 2014. Til sammenligning var det 107 000 utenlandske gjestedøgn vinteren 2013/14.

trond øverås

Daglig leder i Vist Tromsø-regionen, Trond Øverås, sier Tromsø har få «reasons to go», «reasons to stay» på sommeren.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Stort forbedringspotensial

Daglig leder i Vist Tromsø-regionen, Trond Øverås, innrømmer at Tromsø mangler et tydelig «reasons to go», en grunn til å dra til byen og bli der over flere dager.

– Vi er nødt til å løfte sommeren videre. Vi har hatt kjempesuksess på vinteren, men vi har enda en vei å gå på sommeren, sier Øverås til NRK.

Han mener byen har et klart forbedringspotensial på sommeren.

– Vi har en del utfordringer på sommerstid. Midnattssola er litt vanskeligere å selge enn nordlysturismen, sier Øverås.