Slik vil de at færre skal bruke bilen i Tromsø

Innen få år kan det være 30.000 flere daglige bilister i Tromsø. I dag la disse to frem sin visjon om hvordan få deg til å la bilen stå.

Ivar B. Prestbakmo og Ragni Løkholm Ragnberg

Fylkesråd for samferdsel i Troms fylkeskommune Ivar B. Prestbakmo (Sp) og Ragni Løkholm Ragnberg (Ap) i «Tenk Tromsø».

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

– Vi ønsker å skape en by der bilen ikke er et «must» for så mange hver dag, sier Ragni Løkholm Ramberg (Ap) i en pressemelding.

Her fremkommer det at beregninger viser at uten nye reisevaner skaper folkeveksten 30 000 flere daglige bilreiser i 2030.

Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen har spurt Tromsøs innbyggere hva de synes om hverdagsreisene sine.

I undersøkelsen som Norstat nylig har gjennomført, svarer to av tre i Tromsø at det er nødvendig å ha egen bil i byen, skriver de tre etatene i en pressemeldingen.

Metrobuss i byen

Men dette vil de gjøre noe med. Blant endringene i framtids-Tromsø er bussrutene.

– Vi har hatt en vekst på 12 prosent i bussreisene siden 2010, og det er kun Bergen og Oslo som ligger foran oss, sier fylkesråd for samferdsel i Troms fylkeskommune, Ivar B. Prestbakmo (Sp) i pressemeldingen.

For å bygge videre på det etatene kaller «gode vaner» planlegger fylkeskommunen nå det som beskrives som et enklere og raskere rutesystem for byen.

Hovedtrekkene i det nye systemet er en metroring rundt Tromsøya, med fem byruter som knytter seg til denne, heter det i pressemeldingen.

Tiltak for sykkel

Kommunen ønsker at det innen 15 år skal være mulig for Tromsøs innbyggere å velge bussen, sykkelen eller ta beina fatt på minst halvparten av ukas reiser til jobb, trening og kafebesøk.

Dette målet deler også Troms fylkeskommune og Statens vegvesen. Dette gjennom samarbeidsprosjektet «Tenk Tromsø».

– Vi planlegger en by i sterk vekst, og som fortsatt skal være attraktiv for oss som allerede bor her, og de som kommer til de neste årene, sier Ragni Løkholm Ramberg i pressemeldingen.

Ramberg leder styringsgruppa for «Tenk Tromsø»-prosjektet. Hun ser for seg at gode sykkelveger, gangstier og et helt nytt kollektivsystem kan få flere til å gå eller ta frem sykkelen.