Hopp til innhold

Slik kan utbygging av E8 kuttes med hundrevis av millioner

Kostnadene ved bygging av ny innfartsvei til Tromsø kan kuttes med flere hundre millioner kroner, men noen av tiltakene vil gå utover trafikksikkerheten.

Ramfjorden

Stortinget har satt av 2,2 milliarder kroner til ny innfartsvei til Tromsø gjennom Ramfjorden.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Det mener Statens vegvesen etter at eksperter fra vegvesenet på Vestlandet har gjennomgått forslag til bygging av ny europavei 8 i Tromsø.

– Det kan spares penger på å gjøre veikryssene mer enkle. Vi har foreslått fire bomstasjoner på strekningen. Det er nå forslag om å bare ha én bomstasjon. Det er ikke realistisk, men løsningen kan bli to bomstasjoner. Det er også mulig å flytte innslaget slik at den planlagte rassikringstunnelen blir kortere, sier prosjektsjef Stein Johansen til NRK.

40 kroner i passering

Stortinget har forutsatt at 750 millioner kroner skal komme fra bompenger. Det er anslått at det vil koste 40 kroner per passering. Innkrevingen vil starte når veien er ferdig.

E8 i Ramfjorden går gjennom et tett befolket område med mange boligavkjørsler. Veien er smal, den har nedsatt fartsgrense og her har det vært mange trafikkulykker.

Det har vært jobbet for å få ny vei i 30 år. Stor strid og omkamper har preget arbeidet.

  • Les også:

Nei til ny bru

Ekspertene fra vegvesenet på Vestlandet har nå sett på mulighetene for ei ny bru over Nordbotn, fra Fagernes til Leirbakken, meldte avisa Nordlys for noen dager siden.

Det kan redusere kostnadene med 110 millioner kroner. En slik løsning kan gjøre E8 tre kilometer kortere

– Dette er et dårlig forslag. Det er stor usikkerhet rundt et slikt alternativ. Vi har ikke tro på dette, mener prosjektsjef Stein Johansen.

Kutte midtdelere?

Det kan spares mye penger dersom nye E8 ikke skal bygges med midtdelere. Det vil kunne redusere trafikksikkerheten. Statens vegvesen lokalt har foreslått 90 kilometer og midtdelere, slik som i Lavangsdalen.

Penger kan spares på å redusere trafikklys.

Stortinget har vedtatt å sette av 2,2 milliarder kroner til ny E8. Utredninger fra vegvesenet lokalt viste at kostnadene ville bli 5–600 millioner kroner dyrere. Ekspertgruppa fra Vestlandet tror at kostnadene kan kuttes med minst 200 millioner kroner.

Nå ligger saka i Vegdirektoratet til vurdering.

– Dersom kostnadene blir mer enn 2,2 milliarder kroner, må saka til Samferdselsdepartementet, sier Stein Johansen.

Svaret får vi på nyåret.