Det er prisoverslaget som Nasjonal Transportplan opererer med. Nå sier prosjektsjef Stein Johansen i Statens vegvesen at utgiftene kan stige ytterligere etter at høringsfristen for merknader til den nye veitraseen går ut i neste måned.
Undergang for rein
– Foreløpig har vi fått signaler fra reindriftsnæringen. Vi forventer at merknadene vil øke kostnadene med den nye vegen, sier Johansen til NRK.
– Det gjelder trekkveiene for reinen. Vi forventer å få krav om å bygge flere og bredere underganger, og da må vi nok gjøre det. Men det kan også være andre som har merknader som vil koste, sier han
– Kan du anslå hvor mye det vil koste?
– Alt fra null kroner og opp til 100 millioner.
Lang tunnel
Prisen på vestre trasé, som ble vraket av Høyre og Frp og den blåblå regjeringen, var på 1,2 milliarder. Nå blir østre trase en milliard kroner dyrere.
Det skyldes blant annet krav til rassikring på østre trase.
– Vi må bygge en tre kilometer lang tunnel i fjellsiden. Vi har begynt å lage et kostnadsoverslag for hele veiutbyggingen, men vi kan ikke avslutte det før vi har fått inn alle merknadene og vurdert hvilken pris det vil ende, sier Johansen.
Onsdag skal forslagene til ny reguleringsplan legges fram på et folkemøte i Ramfjord.