Ordførere klare til kamp om å få den finske jernbanen til sin egen by

Tirsdagens jernbanekonferanse gjorde det tydelig at Troms og Finnmark står overfor en ny lokaliseringskamp. Snart skal det avgjøres om jernbanen fra Finland skal legges til Tromsø eller Kirkenes.

Ordfører Rune Rafaelsen og Kristin Røymo, Sør-Varanger og Tromsø

Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen med Tromsø-ordfører Kristin Røymo etter tirsdagens jernbanekonferanse i Tromsø.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

– Jernbanen kommer, og den kommer mellom Rovaniemi og Kirkenes.

– Ja jernbanen kommer, men mellom Kolari og Tromsø.

To bestemte ordførere, med hvert sitt mål.

Rune Rafaelsen, ordfører i Sør-Varanger i Finnmark, vil at den nye jernbanetraseen mellom Finland og Norge skal gå til Kirkenes. Tromsø-ordfører Kristin Røymo mener Tromsø er det klart beste alternativet.

På tirsdagens jernbanekonferanse i Tromsø ble det klart at Tromsø og Kirkenes er de to mest aktuelle jernbanetraseene mellom Finland og Norge.

Det hiver de to fylkene inn i nok en lokaliseringskamp.

Anne Berner

Finske myndigheter, med samferdsels- og informasjonsminister Anne Berner i spissen, ønsker økonomisk utvikling i Nord-Finland. En jernbane mellom Norge og Finland er et av tiltakene hun tror vil være nyttig.

Foto: Pressebilde / anneberner.fi

– Tromsøs befolkning er irrelevant

Rafaelsen og Røymo sparer ikke på kruttet når de argumenterer for sin by.

– Tromsø har noen dimensjoner Kirkenes ikke har. Vi har størst befolkning, og sterke tilknytninger til land i både den vestlige- og den eventuelle nordlige sjøruten, sier Røymo.

Hun argumenterer med at en sterk og økende verdiskapning i regionen, gjør at det skal fraktes store mengder av blant annet fisk, både østover og vestover.

– Så for oss som region, og for Nord-Norge, mener vi det naturlige alternativet er Tromsø.

Dette er en av mulighetene for jernbanetraseen fra Finland til Norge

Dette er en av mulighetene for jernbanetraseen fra Finland til Norge. Ruten fra Kolari til Skibotn og Tromsø er det store håpet fra Tromsø-ordføreren.

Foto: Skjermdump / NRK

Det er imidlertid ikke Rafaelsen enig i:

– Om det bor 10 000 eller 100 000 mennesker i Tromsø er irrelevant. Dette handler om det nye transportmønsteret vi vil se i fremtiden. Trafikken vil øke, og da må du ha store gigantiske havner, som kan håndtere dette. Da er Kirkenes det beste alternativet.

Klar til kamp

Den finske transportministeren har bestilt en utredning om hvor den nye jernbanen skal gå, og her skal Norge få ha et ord med i laget. Innspillene skal leveres innen 28. februar.

Fram til da er både Røymo og Rafaelsen klar til kamp for å vinne traseen:

– Det er klart vi er i en konkurransesituasjon. Men vi har finlendere som jobber for vårt alternativ, og vil fortsette med å overbevise flere av våre finske venner, sier Røymo.

Rafaelsen sier Kirkenes har den finske ordføreren i Rovaniemi med på laget, og tror dette kan gjøre byen til en klar vinner.

– Vi er nærmest den nordlige sjøruten, vi har allerede en god maritim kompetanse, og jeg mener helt klart at Kirkenes er det beste alternativet for å utvikle den finske transporten.

Kenneth Stålsett

Daglig leder Kenneth Stålsett i Sør-Varanger utvikling. Her fotografert på et seminar om jernbaneforbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes.

Foto: Amund Trellevik/NRK

Du snakker mye om sjøruta, handler ikke dette om jernbanen?

– Jo, men det er fordi det er der godset kommer. Uten den enorme veksten på godset som kommer via den nordlige sjøruten, så vil en realisering av en jernbane mellom Norge og Finland være totalt urealistisk, avslutter Rafaelsen.