NRK Meny
Normal

Tre dødsulykker på Goliat-prosjektet

I romjula døde en person under arbeid på flyteren Goliat. Dette er den tredje dødsulykken som rammer verftet, skriver Teknisk Ukeblad.

Goliat-plattformen ved verft i Korea

Goliat-plattformen under bygging i Sør-Korea. Tre personer har omkommet under arbeidet.

Foto: Eni

Det var en 21-år gammel innleid arbeider som omkom i en klemulykke i forbindelse med arbeidet på en heis, den 27. desember, det skriver Teknisk Ukeblad.

Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i ENI Norge, bekrefter dødsfallet overfor NRK.

– Det er forferdelig trist og tragisk når en slik ulykke inntreffer. Vi er rystet, og preget av ulykken, sier Wulff.

– Vi har gjort veldig mye for å forhindre at slike ulykker skjer, men så opplever vi allikevel dette nå i romjulen. Det er en forferdelig sak, og spesielt da for de pårørende, som vi har tenkt mye på i det siste, sier Wulff.

Stor oppmerksomhet i Korea

Andreas Wulff

Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i ENI Norge, forteller at ENI har stor fokus på HMS arbeid.

Foto: ENI Norge

Teknisk ukeblad skriver at sikkerheten ved Hyundais verft og fabrikker har fått stor oppmerksomhet i Sør-Korea den siste tiden. I fjor omkom totalt 11 personer i 10 arbeidsulykker ved selskapets arbeidssteder, ifølge den koreanske avisen Korea Joongang Daily.

– Det er den tredje dødsulykken på dette prosjektet. Hva tenker du om sikkerheten til arbeiderne?

– Som ansvarlig operatør, så er ENI Norge opptatt av at sikkerheten skal ivaretas uavhengig av hvor i verden arbeidet utføres. Vi har hatt et stort team på plass på verftet i Sør-Korea for å ivareta sikkerheten til de som jobber der, og det har vært iverksatt en rekke tiltak for sikre godt HMS arbeid, sier Wulff.

– Tidspress

ENI har nå satt i gang en gransking for å avdekke årsaken til denne ulykken. Det ble også gjort ved de to foregående dødsulykkene, og da ble det avdekket at det var menneskelig svikt som lå bak, ifølge ENI.

– Etter granskingene ble det satt i gang arbeid med å forbedre arbeidsrutinene, sier Wulff.

Statoil som er partner i Goliat-prosjektet rådet i mars også ENI om å «lette presset litt for å redusere risikoen relatert til HMS», fremgår det av et møtereferat Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.

– Har det vært et for stort tidspress i dette prosjektet?

– Vi har selv vært klar over at tidspress kan utgjør en risiko i den type arbeid, og vi har selv også meddelt dette til petroleumstilsynet. Men granskingen av de to foregående ulykkene kunne ikke konkludere med at tidspress var en utløsende årsak.

Granskingen av romjulens dødsulykke pågår nå, og ENI forteller at det er for tidlig å konkludere om årsaken.