Hopp til innhold

Gikk glipp av 17.000 i måneden - NAV innrømmer feil

Tobarnsmoren Oddveig Jensen jubler etter at NAV endret vedtaket som fratar henne sykepenger. I Finnmark får 60 prosent av dem som klager til NAV gjort om vedtakene. Likevel nekter de å endre rutinene sine.

Bildemontasje

GLAD DAME: Oddveig Jensen (innfelt) fra Kirkenes kan juble etter at NAV gjorde om vedtaket som gjorde at hun gikk glipp av 17.000 kroner i måneden. Hun havnet på sosialen etter å ha fulgt råd fra det lokale NAV-kontoret.

Foto: Bildemontasje

Det var forrige uke NRK fortalte om tobarnsmoren fra Kirkenes i Finnmark som havnet på sosialen etter å ha fulgt et råd fra NAV som gjorde at hun tapte 17.000 kroner hver måned.

Nå er vedtaket omgjort.

– Jeg har fått en telefon fra NAV-forvaltning, der de sa at det har sett på søknaden min om sykepenger på nytt. Det viser seg at jeg tydeligvis har krav på de pengene likevel, sier en lykkelig Jensen til NRK og legger til:

NAV-sjef i Finnmark, Nina Haugen

STÅR PÅ SITT. Selv om NAV har gjort om vedtaket til Oddveig Jensen, kommer de ikke til å endre rutinene. Her er fylkesdirektør i NAV Finnmark Nina Haugen.

Foto: NRK

– Det er mange der ute som sliter med nøyaktig det samme, for det er mange som har kontaktet meg på sms og via Facebook og forteller at de sliter, forteller Annveig som havnet på sosialen etter en feilslått anbefaling fra NAV.

Høy omgjøringsprosent

Tobarnsmoren fra Kirkenes trenger dermed ikke frykte at hun ikke skal klare å betale strømregningen, som strømselskapet hennes har truet med å stenge.

Tall NRK har hentet inn fra NAV-forvaltning i Finnmark viser at de har en høy omgjøringsprosent på klagesaker.

President i Juristforbundet Curt A. Lier

KRITISK: President i Juristforbundet kom med krass kritikk av NAV i går, fordi de ikke ansetter nok jurister. Dermed blir det mange saksbehandlingsfeil.

Foto: Daria Zoric / NRK

Hele 60 prosent av dem som klager får vedtakene omgjort. Eksperter har også kritisert NAV for det de mener er tilfeldig saksbehandling, men NAV kommer likevel ikke til å endre rutinene.

Les også: Havnet på sosialen etter NAV-råd

Les også: Ekspert: – Saksbehandlingen i NAV er preget av altfor mange feil

Les også: Tobarnsmor fulgte NAV-råd - nå risikerer hun å miste strømmen

NAV: – Glad saken løste seg

– Når det gjelder denne konkrete saken, så er jeg jo glad at den har løst seg og at det faktisk viser seg at hun hadde rett på sykepenger, slik at den har løst seg til det beste for vår bruker. Og NAV-kontoret skal naturlig nok veilede, det blir mer generelt som sagt i skranken, sier fylkesdirektør i NAV Finnmark Nina Haugen til NRK.

Alenemoren stiller seg tvilende til saksbehandlingen ved NAV-kontoret. Hun sier at hun føler at mye er overlatt til tilfeldigheter.

– Det er jo litt snodig at jeg først skal få avslag, deretter får jeg medhold på min neste søknad.