NRK Meny
Normal

Overrasket over å i det hele tatt være nominert

Per Martinsen har vært nominert til Spellemannsprisen flere ganger. Lørdag kunne han endelig ta med seg munnharpa hjem.

Mental Overdrive vant Elektronika-Spellemann

Per Martinsen med sin første Spellemannspris. – Det er veldig hyggelig å vinne, sier han til NRK.

Foto: Erik Waage / NRK

– Det er veldig hyggelig å vinne. Det er en anerkjennelse for det jeg jobber med, noe jeg er takknemlig for, men som samtidig betyr noe for dem som har støttet meg. Det er minst like hyggelig, sier Per Martinsen til NRK.

Med prosjektet Mental Overdrive har han gitt ut to album det siste året, «CYCLS» og «Everything is connected». Begge platene var nominert til Spellemanspris i kategorien elektronisk dansemusikk, og det sitnevnte album ga Martinsen munnharpa.

– At jeg var nominert med to album var overraskende i seg selv. Jeg jobber bare med å lage og gi ut musikk, og tenker ikke så mye over det videre livet til musikken jeg gir ut. Målet er å få så mange som mulig til å høre musikken, og da blir priser som dette en slags bonus, sier Martinsen.

Mange fra Tromsø

To ganger tidligere har han vært nominert til Spellemannsprisen uten å vinne. At han endelig fikk prisen får ikke stor innvirkning på Martinsen videre satsing.

– Jeg er ganske motivert fra før, og har gitt ut musikk etter de to nominerte albumene mine også, sier han.

Martinsen var ikke den eneste elektronika-aktøren fra Tromsø som var nominert til priser i går. Röyksopp hadde flere nominasjoner, både alene og med prosjektet sammen med Robyn på plata «Do it again», uten at de vant.

Heller ikke The band Called Oh!, som var nominert i kategorien urban, fikk ei munnharpe med seg hjem.

Oh!

The Band Called Oh! var nominert i kategorien beste urban, som ble vunnet av Store P.

Foto: Petter Strøm / NRK

Tror på Charlotte Bendiks

Men Martinsen er sikker på at det spirer nok i Tromsø til at det skal dukke opp flere spellemenn og -kvinner i fremtiden.

– Talent er det mer enn nok av. Men jeg har fulgt med i lang tid, og ser at Tromsø begynner å skjønne viktigheten med å ha en bransje, og ikke bare masse dyktige folk som spiller musikk. Et bedre apparat er viktig for å få en identitet som musikkby, og for å tiltrekke seg nye folk, sier Martinsen.

– Er det noen spesielle innenfor din sjanger du vil trekke frem?

– Nå er jeg litt inhabil i og med at jeg gir ut musikken hennes, men Charlotte Bendiks lager spennende dansemusikk.