Den grønne bølgen er gull verdt for turismen i nord

– Folk vil ha noe ekte og rått. Det får de i Nord-Norge, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Eirik Haugsnes

Stiløper Eirik Haugsnes på fjelltur. Slike opplevelser er noe av det turistene kommer til Nord-Norge for å oppleve.

Foto: Privat
Devold

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, har klokkertro på turismen i nord.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Det sprer seg en trend over hele verden: Den grønne bølgen. Folk er mer opptatt av natur. Det skal være rått og ekte, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Hun er i Tromsø for å delta i den årlige Reiselivskonferansen. Hit kommer reiselivsaktører fra hele landsdelen for å dele erfaringer, og tenke fremover.

– Det er umulig å ikke bli superoptimistisk når du kommer til Tromsø og får møte alle disse spennende folkene. 2015 har så langt vært et godt år for reiselivsnæringen i nord, og mulighetene fremover er mange, sier Devold.

– Blant annet kan vi dra nytte av oljenæringens nedtur. Den tvinger politikerne til å se på andre næringer. I Nord-Norge er reiselivsnæringen en av de største næringene, vi må bare avkrefte en del myter som sier at reiseliv ikke er noe å satse på.

Nordlyset er klart størst

Ifølge tall fra NHO Reiseliv er nordlyset den klart største driveren for reiselivet i landsdelen. Men Devold mener det er mange andre ting som kan trekke folk til Nord-Norge.

– Folk ønsker å ta pulsen på Moder Jord. De vil kjenne på stillheten, de vil oppleve samisk kultur. I turistnæringen er ekstrem natur og ekstremt vær ekstremt positivt, sier hun.

Men er det mulig å bare leve på vinterturismen som følger nordlyset?

– Nei. I reiselivsnæringen må vi være forberedt på sesongbaserte svingninger. Slik er det bare. Samtidig må du bygge opp et tilbud utenfor høysesongen også. Det trenger ikke trekke like mange folk, men det må trekke nok folk. Da er du blant annet avhengig av at lokalbefolkningen og de som er på jobbreiser også benytter seg av tilbudet ditt.

– Samtidig må vi bli flinkere på digitalisering. Vi må bli tydeligere på internett, slik at turistene kan få Nord-Norge rett hjem når de leter etter nye reisemål på datamaskinen eller nettbrettet sitt. Og vi må samarbeide. Det er viktig å gå sammen for å se på hvordan forskjellige aktører kan jobbe sammen for å dele kundene.

Tyske turister kaster snøball i midten av juni i Tromsø.

To flyselskaper er viktig

Et annet punkt Kristin Krohn Devold har lagt merke til, er viktigheten med god kommunikasjon.

– I dag skal jeg i møte med bilutleiebransjen. I Nord-Norge er det svært viktig at turistene kommer seg rundt, og da er et godt bilutleietilbud veldig viktig, sier hun.

Det viser seg også at flytilbudet er noe av det viktigste for økt turisme i Nord-Norge.

– De største destinasjonene i Nord-Norge er de stedene både SAS og Norwegian flyr. For at folk skal komme seg fra Sør-Norge er de nødt til å ha et godt og konkurransedyktig tilbud, forteller Devold.