Hopp til innhold

Dårlig fjell og store mengder vann stanser tunnelbygging

Vel halvveis i byggingen av tunnelen mellom Bjarkøy og Grytøya er det nå full stans.

Steindumping ved Bjarkøyforbindelsen

Steindumping i forbindelse med Bjarkøyforbindelsen.

Foto: Vidar Abrahamsen / Statens vegvesen

Årsaken er kombinasjonen av dårlig fjell og innsig av store mengder vann.

Byggingen er allerede flere uker forsinket, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Stein Johansen.

– Det er dårlig fjell og det fører til en del lekkasje av vann inn i tunnelen. Vi har nesten stått i ro i tre-fire uker på grunn av den svake sonen.

Stein Johansen

Prosjektsjef i Statens vegvesen, Stein Johansen.

Foto: Lars Egil Mogård

Bjarkøyforbindelsen er den planlagte veiforbindelsen mellom Grytøya og Bjarkøya, og Grytøya og Sandsøya.

Planen går ut på å knytte Bjarkøya og Sandsøya til Grytøya med undersjøisk tunnel.

Regner med å finne løsninger

24 februar 2015 ble første salve sprengt for utbyggingen. Johansen forteller at byggingen nok er litt vanskeligere enn de hadde trodd på forhånd.

– Men vi regner også med at vi finner løsninger på problemet.

De har drevet rundt 1700 meter av tunnelen som er 3200 meter, og er dermed litt over halvveis.

– Vi er omtrent på det laveste punktet av tunnelen nå, forteller prosjektsjefen Stein Johansen.

Veiforbindelsen skal koste nærmere 800 millioner kroner og skal etter planen stå ferdig i 2017.

Første salve Bjarkøyforbindelsen

Her skytes første salve for utbyggingen av Bjarkøyforbindelsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark

Universitetsmuseet i Bergen

Stor økning i søkere til sykepleierutdanningen