– Det er en situasjon vi i Kåfjord er vant med, men som vi ikke liker i det hele tatt, sier ordfører i Kåfjord kommune, Bjørn Inge Moe til NRK.
Steinraset i nordnesfjellet i Kåfjord førte til at E6 ble helt avstengt fra fredag formiddag til søndag kveld.
På grunn av lav skodde i fjellene kom ikke geologen til med helikopter for å befare raset, og dermed måtte all trafikk gå via Lyngseidet og Olderdalen.
Det satte kommunen på ekstra prøve.
– Det er mange utfordringer med stengt vei, men først og fremst beredskapsmessig. I helgen var det skodde, og dermed ikke flyvær, og ferga gikk ikke på natta. Ved en akutt situasjon eller en større ulykke kunne det fått dramatiske konsekvenser, sier ordføreren.
- Les også:
- Les også:
– Heldigvis ingen ulykker
Moe sier kommunen var heldig som ikke opplevde noen slike situasjoner.
– Tunnelen gjennom nordnesfjellet kommer ikke en dag for tidlig. Vi har jobbet knallhardt med å få den nettopp med tanke på slike situasjoner, sier han.
– Vi mener hovedfartsåren gjennom Norge må være sikker og at folk skal kunne bevege seg uten å være redd for at det i morgen er usikkert om de kommer seg tilbake.
Ordføreren vil likevel rose samarbeidet mellom nærkommunene Nordreisa og Skjervøy, som også inngår i Kåfjords beredskapsplan.
– Vi varslet dem når veien ble stengt om at vi kanskje kunne trenge bistand om vi fikk noen akutte hendelser. Men om et par år vil situasjonen være en helt annen, og vi trenger ikke å være redd for fjellet, sier Moe.
- Les også:
- Les også:
3.200 kjøretøy
Mens E6 var stengt, gikk fergene i skytteltrafikk natt og dag for å ta unna trafikken. Rundt 3.200 kjøretøy reiste over Lyngenfjorden fra fredag formiddag til søndag klokken 17.00. Det tilsvarer en bilkø på 17–18 kilometer.
Statens vegvesen ønsker å invitere ordføreren i Kåfjord til evaluering av helgens hendelse.
– Vi kan aldri vite om det skjer uforutsette ting, det har vi ikke styring over. Men vi må tenke løsninger hele tiden, og er det snakk om ulykke, så er jo muligheten for å få inn helikopter til stede, sier fungerende avdelingsleder i Statens vegvesen, Eirin-Anne Blix, til NRK.
Hun sier det er flere ting som må evalueres når folk kommer tilbake fra ferie.
– Vi har registrert at det ble lange køer på begge sider av fergeleiene, og at det ble litt dårlig stemning på grunn av dårlig trafikkultur, sier Blix.
– På vinteren er det ikke noe problem, da tar fergene unna all trafikk med én ferge. Ekstra ferge ble satt inn, men på sommeren er det en trafikktopp på denne strekningen. Hvilke løsninger kan man ha i framtiden i ferietider?, spør hun.