Hopp til innhold

Du må belage deg på to-tre timers venting for å komme over fjorden

Fremdeles store fergekøer i Nord-Troms. Skal du fra Olderdalen lørdag må du belage deg på to til tre timers ventetid.

Ferge, Lyngenfjorden

De to fergene på sambandet Olderdalen - Lyngseidet har gått i ett siden E6 ble stengt fredag morgen.

Foto: Anja Kristine Salo

Siden fredag morgen har E6 i Kåfjord i Nord-Troms vært stengt, etter at det gikk et steinras ved Nordnesfjellet.

Omkjøring er via fergesambandet Lyngseidet - Olderdalen, der Bjørklids Ferjerederi nå går for fullt med to ferger.

Kan ta 75 personbiler

Natt til lørdag gikk fergene hele natten. Planen lørdag er å gå fram til midnatt.

– Vis tålmodighet. Vi laster opp ferga til den er full. Så kommer det en ny ferge en god halvtime etterpå, sier kaptein Harald Ballovarre på Lyngenferga, som har en kapasitet på 75 personbiler.

steinras nordnes

Denne store steinen raste ned på E6 like etter at Jack M. Hætta hadde passert fredag morgen.

Foto: Jack M. Hætta

– Hadde vi vært der ett minutt tidligere, ville vi blitt knust

Utfordringen er at det også er mange busser, bobiler og trailere som skal avgårde. Det betyr at ventetidene på de to fergeleiene kan bli flere timer lørdag kveld. B-ferga tar i underkant av 40 personbiler.

– Vi har ikke reserveferge

– I Lyngseidet må du belage deg på å vente én time. I Olderdalen må du beregne minst to til tre timer.

– Burde dere hatt en reserveferge å sette inn?

– I slike situasjoner som nå er oppstått burde vi kanskje hatt det, ja. Men det har vi altså ikke, sier Ballovarre.

Ampert i køen

Fredag kveld ble stemningen i fergekøene så amper at politiet ble varslet.

Køene vokste seg langt utenfor fergeleiet. Dette skapte kaos, sniking og irritasjon.

Lange køer

Køene skapte trøbbel ved fergesambandet Lyngseidet-Olderdalen fredag.

Foto: Monika Hege Jørstad

– Det har vært tilløp til diskusjon på fergeleiet. Folk sniker i køene, og dette har fått flere til å reagere. Flere har tatt kontakt med oss og vegvesenet, opplyste Troms politidistrikt til NRK fredag.

Ballovarre sier mannskapet på ferga, seks personer, jobber effektivt med å få personer på og av ferga. På A-ferga tar det litt leger tid, da det er to dekk som må fylles.

Hviler mannskapet

– Vi skifter ut mannskapet fortløpende, slik at vi ikke bryter hviletidsbestemmelsene. Vi går med delvi nytt mannskap nå i kveld. Det er ikke tatt noen avgjørelse på om vi fortsetter å gå etter midnatt ennå. Klart, dersom det er stor trafikk, går vi. Men vi går ikke dersom det står to-tre biler på fergeleiet.

– Fulle ferger betyr vel mye økonomisk for selskapet?

– Det er klart. Vi har ekstra inntjening både i kafeen og på billettsalg.

– Er passasjerene tålmodige?

– De som kommer om bord er tålmodige. Det sies at det er ampert i køen, men det er ikke noe vi legger merke til. Vi har to billettører på land som selger billetter fortløpende. De har ikke mulighet til å kontrollere at ingen sniker. En egen person fra vegvesenet forsøker å holde kontroll over køene, sier Ballovarre.