Hopp til innhold

– Dette er potetland, og nesten ikke kjørbart

For å rette opp veier som disse trenger fylkesvegene i nord om lag 20 milliarder kroner.

Både bilister og politikere er oppgitte.

Både bilistene og lokalpolitikerne fortviler over de dårlige fylkesveiene.

– Har du gebiss må du ta det bort og stikke det i lomma. For ellers ramler det ned på gulvet, sier Oddbjørn Kristiansen.

For du bør stramme de fleste musklene i kroppen om du skal holde sammen langs fylkesvei 141 mellom Gratangen og Lavangen. Den er nok et eksempel på det store etterslepet på fylkesvegene, og her er veien så dårlig at folk kvier seg for å bruke den.

– Her er så elendig vei at man nesten ikke tør gå langs den, sier Tom-Rune Larsen, som heller tar sykkelen langs den hullete veien.

Mindre veipenger til Troms

Det er lite håp om snarlig bedring på denne og andre fylkesveger i Nord-Norge. Torsdag ble revidert statsbudsjett lagt fram, og Troms fylke får 15 millioner kroner mindre å bruke på veier og ferjer dersom forslagene i revidert nasjonalbudsjett blir vedtatt.

– Innbyggerne som bor langs en fylkesvei, som er avhengig av en ferge eller en hurtigbåt, de vil ha akkurat like tøffe utfordringer framover, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

(Artikkelen fortsetter under)

ordfører Bernhard Halvorsen i Lavangen kommune.

Ordfører Bernhard Halvorsen i Lavangen kommune.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Fortvilte lokalpolitikere

Mellom Gratangen og Lavangen er det ikke bare bilistene som er fortvilet over situasjonen.

– Vi føler befolkningen begynner å synes at dette blir for galt. Og de kommer til oss, lokalpolitikerne, til tross for at det er en fylkesvei. Det er ubehagelig, og det burde ikke være slik i 2017, sier ordfører Bernhard Halvorsen i Lavangen kommune.

Han har prøvd å ta saken videre.

– Det er så ille at jeg har spurt Vegvesenet i Harstad om jeg kan få sette potet her. For dette er potetland, og nesten ikke kjørbart, sier han.

Og det er lite trøst å hente hos Statens vegvesen. De har fått mange telefoner og klager på veistandarden.

– Vi kan ikke gjøre noe annet der ute enn å lappe på det som er, og holde veien såpass farbar som mulig, sier seksjonsleder Tor Ivar Johnsen i Statens vegvesen.