Hopp til innhold

– Folk kommer til å oppleve dårligere veier

Troms fylke får 15 millioner kroner mindre å bruke på veier og ferjer dersom forslagene i revidert nasjonalbudsjett blir vedtatt.

Ivar B. Prestbakmo

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp)

Foto: Øystein Antonsen / NRK

– Innbyggerne som bor langs en fylkesvei, som er avhengig av en ferge eller en hurtigbåt, de vil ha akkurat like tøffe utfordringer framover. Det går ikke an å fremstille det som om man gjør fantastisk mye, for realiteten er at vi har en infrastruktur i Troms og i Nord-Norge som trenger et helt annet grep.

Det sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp). I dag ble revidert nasjonalbudsjett lagt frem, og for mange var det gode nyheter å hente. Men Prestbakmo var ikke like fornøyd etter at han fikk oversikt over tallene.

– Selv om man putter på 100 millioner kroner nasjonalt til båt og ferge, betyr det at Troms fylkeskommune i 2018 har 15 millioner mindre til å drive båt og ferge. Og det gjør ikke bildet noe bedre når vi vet at etterslepet på fylkesveiene er mellom 6 og 8 milliarder i Troms. Folk kommer til å oppleve dårligere veier, for å si det veldig brutalt og enkelt.

– Jeg føler vi leverer

Det er nye nøkler som justerer fordelingen av penger som er en viktig del av striden. Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) er enig i at de nye nøklene ikke teller positivt for Troms' del, men mener det gjøres en god jobb for samferdselen i fylket.

– Det er jo ingen tvil om at dagens regjering og samarbeidspartiene har blitt enige om en nasjonal transportplan som både kommer til å øke innsatsen og styrke fylkeskommunene til å løse denne oppgaven bedre. Man kan selvfølgelig ønske mer, men jeg føler vi leverer, sier Gudmundsen.

(Artikkelen fortsetter under)

Kent Gudmundsen

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H).

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Stor oppgave

Han er enig i at fylkesveiene i dag er i dårlig forfatning.

– Det kommer til å ta noen år å gripe over det enorme etterslepet. Men i Troms har vi fått ut 400 millioner kroner mer enn det som er i rammene, sier han.

– Det får være grenser for virkelighetsflukt. Realiteten er at det er et etterslep på seks til åtte milliarder på fylkesveiene, Regjeringen leverer ikke noe mer enn man har gjort de siste fire årene, svarer Prestbakmo.

– Kent Gudmundsen, hvor viktig vil samferdsel være for deg og ditt parti i valgkampen?

– Det vil være utrolig viktig, og jeg synes Prestbakmo glemmer glatt hva som var historikken. Det er jo ikke slik at etterslepet nå har dukket opp de tre årene vi har sittet i regjering. Det er et resultat av mangelde satsing over mange år. I NTP ligger det 33,5 milliarder til fylkesveiene, og det er ikke småtterier sammenliknet med hva som har blitt levert opp gjennom årene.