Seks av ti gjorde seg fortjent til smil

SKIEN (NRK): Snaut to uker etter at Mattilsynet begynte å dele ut smilefjes, har det vært tilsyn ved 120 spisesteder.

Smilefjesplakat

SE HER! Denne plakaten er viktig for både kunder og spisestedet.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

​Nye arbeidsmetoder. Nytt utstyr. Lisbeth Pettersen i Mattilsynet i Telemark tester den lille skriveren som hun og andre matinspektører heretter skal ha med seg ut på tilsyn.

– Etter at vi er ferdig med selve tilsynet, setter vi oss ned og legger inn karakterene. Og så kommer tilsynsplakaten ut. Smilefjesplakaten.

Les også:

Spent

Seniorinspektøren i Mattilsynet er spent før det første "smilefjestilsynet" i Telemark. Det er viktig at alt virker når de besøker bedriftene. Og matinspektørene er forberedt på at det kan oppstå diskusjoner om karakteren.

Daglig leder ved Café Elefanten og Gregorius selskapsmat i Skien, Bjørnhild Hansen, får uanmeldt tilsyn onsdag formiddag.

Mattilsynet går gjennom en sjekkliste sammen med Hansen. Etterpå er Mattilsynet fornøyd.

– Vi har sett på vedlikehold, renhold, temperaturkontroll, allergenmerking, hygiene og at varer er tildekt og plassert riktig, forteller Lisbeth Pettersen.

Det blir et smilefjes for spisestedet. Bjørnhild Hansen skal henge opp plakaten godt synlig for gjestene. Hun tror kunder vil velge bort steder som har plakater med sure fjes.

– Jeg tror vi blir veldig skjerpa med en sånn evaluering.

Smilefjes for seks av ti

Per 12. januar var det gjennomført 120 smilefjestilsyn i Norge. 70 spisesteder har fått smilefjes, 46 har fått strekmunn og det har vært 4 fire sure fjes på grunn av alvorlige feil eller mangler.

Hvis spisestedene får anmerkninger som fører til strekmunn eller sure fjes på plakatene, kan de rette opp feilen og be om et nytt tilsyn i løpet av få dager.

Mer enn 8.000 kafeer og restauranter omfattes av smilefjesordninga. Lisbeth Pettersen er sikker på at dette tiltaket vil ha en effekt.

– Det er forbrukerne som vil tjene på dette. Det vil føre til tryggere mat og bedre hygieniske forhold på restauranter og kafeer, sier Pettersen.