Politiet advarer mot å manipulere sykler

PORSGRUNN (NRK): Politiet sier mange manipulerer elektriske sykler uten å tenke seg om. Konsekvensene kan være enorme, fordi syklene da ikke er forsikret.

elsykler

Slik sykler er svært populære flere steder i landet. Politiet advarer mot å manipulere syklene slik at de går fortere enn det de skal.

Foto: Roald Marker / NRK

– Foreldre må følge med på hva barna driver med, sier trafikkoordinator i politiet i Grenland, Nils Anders Bruun.

Politiet ser at en stor andel av ungdommen som bruker elektriske sykler som ser ut som mopeder, manipulerer dem. Dette gjøres ved et enkelt grep som kun tar sekunder.

– Når disse manipuleres på denne måten, er de ikke lenger lovlige. De går fra å være sykkel til moped, og det får store konsekvenser, sier Bruun.

Han tror mange ikke tenker på hva det kan bety.

– Da er de ikke lenger forsikret. Det betyr at om man kjører på noen eller noe, så er man selv ansvarlig for å dekke alle utgifter. Det kan få store konsekvenser, og det kan bli svært kostbart, sier Bruun.

Les også:

Økende problem

Politiet mener det er et økende problem at flere slike sykler blir manipulert.

NRK har tidligere fortalt at politiet får en mengde klager på elsyklene som ser ut som mopeder. Trygg trafikk er kritiske, og har også fått en rekke klager på disse syklene.

«Scootipuff» heter den modellen som det selges mest av i Norge. Totalt er det solgt mellom 3500 og 4000 slike sykler rundt i landet.

– Vi selger mange sykler på Vestlandet, på Østlandet, i Trondheim og i Mo i Rana. Og har vi begynt å selge en del sykler til folk i Finnmark, sier daglig leder i Scootipuff Norge, Jan Tore Weire.

Elsykkel

Slike sykler selges til unge mennesker rundt i hele landet. Ifølge Scootipuff Norge er de ekstra populære på Vestlandet, Østlandet, i Trondheim, og i Mo i Rana.

Foto: Marie Roksund / NRK

Han sier det er bra at politiet er opptatt av å passe på at disse blir brukt på lovlig måte.

– Hvis du gjør endringer på sykkelen, gjelder ikke garantien, sier Weire.

Samtidig forteller han at de stadig får spørsmål om hjelp til å trimme sykkelen.

– Mange vil gjøre endringer slik at sykkelen kan gå helt opp i 50 kilometer i timen, men det er avanserte greier, sier Weire.

Toppfart seks kilometer i timen

– Dessverre er slike sykler veldig lett å manipulere. Da går de fort, og vi er selvsagt redd for at det kan skje ulykker, sier Nils Anders Bruun i politiet.

For at en slik elsykkel skal være lovlig, skal den ikke gå fortere enn seks kilometer i timen uten at den som sitter på tråkker på pedalene.

– Det er litt fortere enn vanlig gangfart. Det er ganske lett å se om det går for fort. Om vi stopper noen som kjører disse på en ulovlig måte, får det konsekvenser. Det kan bli utsettelse på mopedlappen og bøter, sier politimannen.

Scootipuff er det friske navnet på det siste brennhete innen el-sykkel. I Stavanger kom den i butikkene i september, og alt nå er den både populær og omstridt. Fordi dette kjøretøyet ser ikke ut som ein sykkel, og så går den fort, kanskje for fort.