NRK Meny
Normal

– For enkelt å trimme scootipuffen

I utgangspunktet skal den lille elmotoren på el-sykkelen kun gi kraft til en hastighet på 6 km/t, men trimmes ofte til 25 km/t. – Den er for enkel å manipulere, mener Trygg Trafikk, som vil forby det omdiskuterte kjøretøyet.

elsykkel

Med litt enkel mekking forvandles disse el-syklene til elektriske mopeder.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Kåre Andersen er daglig leder for Scootipuff Norge som selger disse produktene sier en scootipuff egentlig er en forkledd elsykkel som i hovedsak skal drives frem ved hjelp av muskelkraft, med litt hjelp av en liten elektrisk motor.

Selger av Scootipuff Kåre Andersen

Leder for Scootipuff Norge Kåre Andersen importerer og selger el-syklene i Norge.

Foto: Yngve Stiansen / NRK

– Tre skruer og noen sekunder

– Men det er noen som opphever fartssperren på håndspeeden. Det er ikke lov. Så det må de som gjør det stå til ansvar for selv. Det er like enkel som å trimme en moped. Det tar tre skruer og noen få sekunder. Det er fortsatt ikke lov det heller, sier Andersen.

– Det er like enkelt å trimme en av våre sykler. Vi er kjent med at det gjøres, men det er altså ikke lov, sier han.

Han hevder dette er en elsykkel i lovens forstand.

– Elsykler selges i alle mulige varianter, sier Andersen.

– Dette er ikke en elsykkel

Kåre Simonsen i Statens vegvesen mener Scootipuff ikke er en elsykkel.

– Det er ikke en elsykkel slik som kjøretøyene som vi har kontrollert på veiene fremstår. Vi opplever at samtlige slike kjøretøy er manipulert til å kjøre over den tillatte el-sykkel-hastigheten på 6 km/t uten bruk av muskelkraft, sier Simonsen.

Ved enkel trimming av Scootipuffen kommer hastigheten raskt opp i 25 km/t. Det bekymrer Simonsen med tanke på den aldersgruppen som vanligvis bruker dette kjøretøyet.

– Ja, for de aller fleste som kjører disse kjøretøyene er under 16 år, og dermed under den tillatte minstealderen for å kjøre moped, sier Simonsen.

Foreldrenes beste venn

Kåre Andersen i Scootipuff Norge sier produktet av den grunn kalles foreldrenes beste venn.

– Det er et produkt som fenger ungdommen fra 12 til 16 år. Når de først har fått den er foreldrene fornøyde for de slipper å kjøre ungene hit og dit. Den kalles av flere for foreldrenes beste venn, sier Andersen.

Bør forby salg

Ole Rath i Trygg Trafikk i Vest-Agder har sett flere av Scootipuffene, og mener det altfor enkelt å fjerne hastighetsbegrensningen.

– Det er selvfølgelig ikke importørens feil at det er så enkelt. Men jeg skulle ønske at det var vanskeligere å trimme disse kjøretøyene. Det er heller ikke importørens ansvar å sørge for at folk ikke gjør dette, for det er jo ulovlig å gjøre det, sier Rath,

Han vil vi ta til orde for et forbud mot Scootipuffer i Norge.

– Jeg skulle ønske det var forbudt å selge disse fordi de er så lette å manipulere. Ikke fordi de er farlige i seg selv, sier Trygg Trafikk-lederen.

Kåre Andersen sier de selger et lovlig produkt.

– Hvordan en ting brukes kan ikke vi kontrollere, men vi levere et produkt som er i henhold til regelverket, sier Kåre Andersen.