Gjøres om til moped på to sekunder

Unge trikser med elsykkelen slik at den blir elektrisk moped. Endringen er gjort på få sekunder og flere unge sier ansatte i butikken lærte dem å gjøre sykkelen ulovlig.

elsykkel

Ved et lite knips forvandles disse elsykklene til en elektriske mopeder.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Det er bare å trykke på den, så kan du kjøre i 40 kilometer i timen, uten å måtte tråkke på pedalene.

De to jentene på 14 og 15 år viser frem elsyklene sine. Ved å ta fra hverandre en sammenkoblet ledning ved håndgassen er sykkelen forvandlet til en elektrisk moped.

– Det er ulovlig å gjøre dette. Det er det ingen tvil om. Vi ser at mange gjør slike endringer. Jeg er redd unge ikke tenker på konsekvensene ved å kjøre på et ulovlig fremkomstmiddel, sier trafikkoordinator i politiet i Telemark Dag Thomassen.

Dag Thomassen

Dag Thomassen er trafikkoordinator i Politiet i Telemark.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
Svein Halvorsen, dekksenteret Porsgrunn

Svein Halvorsen sier det ikke er riktig at de gir opplæring i hvordan kjøperen kan gjøre sykkelen ulovlig.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Fikk opplæring i butikken

Jentene vil ikke stå frem med navn og bilde fordi de ikke ønsker oppmerksomhet fra politiet. Ungdomsskoleelevene sier de lærte hvordan de skulle få syklene til å gå raskt og slippe å bruke pedalene, i butikken der de kjøpte sykkelen.

– Han viste frem ledningen som kan kobles fra hverandre. Det er veldig enkelt, sier en jente på en rød sykkel.

– Jeg fikk også slik opplæring, sier jenta på sykkelen ved siden av.

Begge kjøpte sykkelen hos Dekkspesialisten i Porsgrunn. I butikklokalene står det flere sykler der den omtalte ledningen er lett å få øye på.

– Vi kan ikke gi slik opplæring her, da er de ikke lovlig å selge, sier Svein Halvorsen hos Dekkspesialisten.

– Juger jentene?

– Jeg har ingen kjennskap til at vi skal ha gitt slik opplæring, sier Halvorsen.

Les også:

Garantien forsvinner

Scootipuff Norge importerer den mest kjente varianten av disse syklene. Hos Scootipuff er lederen tydelig på hvilke regler som gjelder.

– Det går an å koble av denne fartssperren, men det er ikke lov. Hvis man gjør det forsvinner garantien, sier Kåre Andersen i Scootipuff Norge.

Andersen har et enkelt svar på hvorfor det er så enkelt å koble av fartssperren.

– Disse syklene produseres til hele verden, og i andre land finnes det andre regler. Sykkelen skal brukes slik vi leverer den ut, sier Andersen.

Andreas Rødø leder i UP i Vestfold og Telemark sykler på el-sykkel for første gang.

Se UP-lederen i Telemark og Vestfold teste en av de omtalte syklene.