430 meter under vannoverflaten i Tinnsjøen ligger DF Hydro. Ombord i fergen ligger det fremdeles tønner med tungtvann fra andre verdenskrig.
Denne uken dykket private aktører ned til fergen ved hjelp av miniubåter, for å ta ny film og nye bilder. Det er 12 år siden sist det ble tatt bilder av fergevraket.
– Vi skal lage et historisk dokument, som skal leveres over til Riksantikvaren, forteller Thor Olav Sperre i Sperre AS, som er en av aktørene som deltar i dykkingen.
Oppgitt over dykkingen
DF Hydro ble senket som en del av en tungtvannsaksjon for over 70 år siden. Aksjonen skulle hindre at Tyskland fikk tak i tungtvann som befant seg ombord.
Men ikke alle er begeistret for de nye filmopptakene. Det var 47 mennesker ombord i fergen da den gikk ned, og 18 personer omkom under aksjonen. Vraket er deres gravsted.
– Det er en trist historie, og vi har allerede fått dokumentasjon på at det befant seg tungtvann ombord og at fergen ligger der den ligger. Dette er et kapittel som vi burde avslutte nå, sier Runar Lia som er direktør på Norsk Industriarbeidermuseum på Rjukan.
Forståelse for følelsene
Det er initiativtakerne Stiftelsen Deuterium, Sperre AS og Samlerhuset som utfører dykkene ned til jernbanefergen. De tre sier de gjør det for studier, dokumentasjon og historie.
– Vi gravskjender ikke. Dette er et dokument for fremtiden, og det tror jeg blir verdifullt å ha, sier Vibece Furseth som er administrerende direktør i Samlerhuset.
Furuseth sier hun har forståelse for at det er bundet sterke følelser til vraket og området det ligger i.
– Men vi følger de retningslinjene som er satt i forbindelse med verneverdige minner. Vi mener krigshistorien er noe av det viktigste vi har, og det er viktig å formidle dette videre, sier hun.
Gir bort tungtvann
Det har tidligere blitt foretatt to dykk ned til vraket i Tinnsjøen. I 1993 og i 2004 ble det hentet opp til sammen tre tønner med tungtvann fra fergen, for dokumentering.
Tønnene har vært lagret i en garasje siden de ble hentet opp, men nå frigjøres tønnene fra eieren, og vannet skal tappes over på ampuller.
– Da blir det tilgjengelig for historieinteresserte nordmenn, sier Furuseth.