– Jeg kom meg til Sinsenkrysset rundt kvart over seks. Jeg skulle hit til Rikshospitalet. På den turen brukte jeg 42 minutter.
– Det er langt fra normalen i morgentrafikken, forteller drosjesjåfør Hassan Elias.
Vanligvis ville han kjørt den samme strekningen på fem-seks minutter. Kanskje ti.
Raqib Muhammad, som også kjører drosje, brukte i en time og ett kvarter.
– Så da kjørte jeg en omvei tilbake, forteller han.
Kan bli trafikkaos i seks uker
Mandag ettermiddag gikk trafikken sakte fra Ullevål stadion og forbi arbeidsområdet ved Tåsen.
Det sier trafikkoperatør i Statens vegvesen, Arvid Wahlstrøm.
– Så løser køen seg gradvis opp når man har passert brua som rehabiliteres.
Hele mandagen var det mye kø.
En av Oslos hovedveier er nemlig delvis stengt: Frem til slutten av mai er ett felt stengt i hver retning i Tåsentunnelen.
– Å reise kollektivt eller med sykkel, å gå eller velge hjemmekontor er det vi anbefaler for trafikantene, sier Wahlstrøm.
Og har du muligheten, er rådet å unngå Ring 3 mens det bare er ett felt åpent.
– Eventuelt kan man kjøre utenom rushtiden.
Ifølge vegvesenet kan det fort bli ille en god stund fremover, siden veiarbeidet skal vare til den siste uka i mai.
Anbefaler alternative ruter
Bakgrunnen for stengingen er arbeider som skal gjøres på riksveibroen rett øst for Tåsentunnelen.
Dette er varslet på forhånd og Statens vegvesen oppfordrer til å velge alternative ruter, eksempelvis Ring 2 og E18.
– De bussene som kjører på Ring 3, linje 23 og 24, blir veldig påvirka. I tillegg til at vi sliter med å få frem busser til startholdeplass. Det gjelder for eksempel linje 37 til Nydalen, som i dag var 40 minutter forsinka.
Det sa pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, mandag formiddag.
– Det som er utfordringa på Ring 3 er jo det at det ikke finnes noen fornuftige omkjøringsveier. Så hvis det blir mye biltrafikk, forplanter det seg til hele kollektivnettverket, sier han.
De som ikke skal inn til Oslo i det hele tatt får et annet råd:
– Hvis man kommer helt fra Drammen og bare skal forbi Oslo, er det en fordel å ta den største ringveien, som er opp forbi Hønefoss, sier Annie Serup i Statens vegvesen.
– Vi har blålys og sirene, og kommer oss frem
Nødetatene er ikke så bekymret over utsiktene til kø.
– Det er klart at det blir mer trafikk på veiene når folk ikke endrer vanene sine. I dag har det vært mye trafikk og lange køer, men det er vi vant til, så det vil ikke få noen operative konsekvenser.
Det sier Tomm Berger, leder for Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i oslopolitiet.
Likevel oppfordrer Berger, som Statens vegvesen, folk til å endre måten de reiser på. Det kan gjøres for eksempel ved å kjøre andre veier, eller ved å la bilen stå og heller gå eller ta bussen.
Også brannvesenet sier de er vant til å forholde seg til rushtrafikk.
– Så dette innebærer ikke noe høyere risiko enn noe annet, sier kommunikasjonssjef Sigurd Folgerø Dalen i Oslo brann- og redningsetat.