Rådhusplassen har vært bilfri siden 1994. Den hellelagte plassen er i dag arena for store konserter og arrangementer som VG-lista, Melafestivalen og Oslo Maraton.
Statens vegvesens plan om å asfaltere plassen og legge en beredskapsvei mellom rådhuset og fjorden har derfor vakt sterke reaksjoner.
Nå kommer det helt nye signaler fra staten.
– Man ser nå på en alternativ løsning der man bruker Ring 3 som omkjøringsvei, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NRK.
Operatunnelen
Bakgrunnen er stengningen av Ring 1 neste sommer og de store ringvirkningene det får for bytrafikken.
Ring 1 gjennom Oslo sentrum vil være stengt i tre år. Motorveien skal bygges om og terrorsikres under det nye regjeringskvartalet.
I tre år må derfor bilene finne andre veier. Statens vegvesen vil lede det meste av trafikken ned i Operatunnelen.
Men hva skjer hvis også Operatunnelen må stenge på kort varsel?
Det er da Vegvesenet har kommet opp med ideen om å bruke Rådhusgata, Christiania Torv og Rådhusplassen som beredskapstrasé.
Plan A gikk ut på å asfaltere plassen og trolig si nei til populære arrangementer som VG-lista. Skulpturen Hansken på Christiania Torv skulle rives.
Ring 3 også problematisk
Siden har Vegvesenet blitt drevet fra skanse til skanse.
Og i dag sier samferdselsministeren at planen om trafikk over Rådhusplassen kan bli droppet helt.
Men å bruke Ring 3 i stedet er også forbundet med ulemper, ifølge Jon-Ivar Nygård.
Hans poeng at mye av trafikken inn til Oslo har sentrale deler av byen som mål.
– Vi må finne løsninger som gjør at det ikke kommer mer trafikk over i bygatene enn nødvendig, sier han til NRK.
Han sier derfor at Rådhusplassen fortsatt er et hovedalternativ.
– Men det vil være tett og god dialog med kommunen om hvordan det skal gjøres dersom det blir løsningen, sier Jon-Ivar Nygård.
Storstue
Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) er fornøyd med de nye signalene.
– Jeg opplever at staten nå er mer interessert i å finne alternative løsninger. Det er viktig at Rådhusplassen kan være den storstua den er for Oslos innbyggere, særlig om sommeren, sier Lae Solberg.
Han møtte Nygård onsdag morgen sammen med miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Både det gamle og det nye byrådet har ment at staten løper fra ansvaret for de ulempene ombyggingen av Ring 1 påfører byen.
Det gjelder ikke minst den belastningen beboere og næringsdrivende i nærheten av Ring 1 vil få.
Selv om mye av trafikken skal ned i Operatunnelen regner Vegvesenet med at mellom 3.000 og 5.000 biler vil tyte ut i nabogatene hver dag.
Bedre samarbeid
I dag ble stat og kommune enige om å lage et nytt samarbeidsforum for Ring 1. Hensikten er å snakke bedre sammen om å begrense ulempene.
– Det har vi savnet til nå. Nå får vi et mye tettere og mer forpliktende samarbeid med staten, og det er bra, sier Eirik Lae Solberg.
– Urimelig kostnad
Det han derimot ikke synes er bra, er at staten fortsatt ikke vil ta regningen for tiltak på kommunale veier.
Prislappen er beregnet til 110 millioner kroner.
– Det er en helt urimelig kostnad som veltes over på Oslo kommune og kommunens innbyggere, sier Lae Solberg.
Han sier imidlertid at det ikke er noe alternativ å ikke gjennomføre tiltakene.
– Vi må sørge for at innbyggerne har trygge skoleveier og at nærmiljøene fungerer når trafikken legges om. Å få igjen de pengene kommer vi fortsatt til å kjempe for.
Dekker 35 millioner
Jon-Ivar Nygård sier at staten vil betale noen av kommunens tiltak fordi de er en forlengelse av selve Ring 1-prosjektet. Det dreier seg om rundt 35 millioner kroner.
Men:
– Når staten har et veiprosjekt der trafikk løper over i bygater eller kommunale veier, så er det ikke tradisjon for at vi kompenserer for det.
– Like lite som det er tradisjon for at det skjer det motsatte, påpeker Nygård.