Samtidig innrømmer vegvesenet at det vil bli mer kø inn mot Oslo.
– Ja, det vil bli mer kødannelse på innfartsårene til sentrum med disse tiltakene, sier prosjektleder Halvard Gavelstad til NRK.
Stenger i tre år
Bakgrunnen er byggingen av nytt regjeringskvartal og ny Ring 1.
Veien under det nye regjeringskvartalet skal senkes og sikres mot terror. På det meste skal Ring 1 gå ti meter lenger under bakken enn i dag.
Neste sommer stenger Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Tunnelene på Ring 1 vil være stengt i tre år.
17.400 biler må finne andre veier.
Planen er at trafikken på Ring 1 skal gå i Operatunnelen i stedet.
Derfor vil Statens vegvesen begrense trafikken inn mot tunnelen i hver ende mest mulig.
Kaster ut elbilene
Planen for hvordan dette skal skje er nå klar. Også Aftenposten og Avisa Oslo har omtalt tiltakspakken.
– Vi begrenser kapasiteten inn mot Operatunnelen. Samtidig forsterker vi kollektivfeltene på E18 og E6 på de samme strekningene, sier Halvard Gavelstad i Statens vegvesen.
Og Vegvesenet fjerner muligheten for elbilene til å kjøre i kollektivfeltene. Det gjør de for at bussen skal fram.
Gavelstad sier at tiltakene også handler om liv og helse.
– Ved eventuelle ulykker eller brann i Operatunnelen må vi sikre flyt i tunnelen, sier han.
Ned til to felt
De viktigste tiltakene er disse:
- Kapasiteten på E18 fra Lysaker til innkjøringen i Operatunnelen blir redusert til to bilfelt inn mot sentrum.
- Det samme skjer på E6 fra Alnabru mellom avkjøringen til Ring 3 og Vålerengtunnelen.
- Her blir det sammenhengende kollektivfelt.
- Elbilene skal ut av kollektivfeltene i Oslo-området for å slippe bussen fram.
- Massiv informasjon rettet mot trafikanter, beboere og næringsliv.
Tiltakene skal gjøre at folk velger kollektiv, sykkel og gange fremfor privatbil.
Ifølge Statens vegvesen er det nødvendig med bedre kapasitet i kollektivtrafikken. Pakken sier ikke hvordan det skal skje.
Tusenvis av biler i bygatene
Ikke alle bilene vil finne veien ned i Operatunnelen.
Vegvesenet regner med at inntil 5.000 biler vil tyte ut i nabogatene når Ring 1 stenger.
Beboere, skoler og næringsliv i området frykter kaos.
Bymiljøetaten har laget sin egen plan for å begrense ulempene på kommunale veier.
Krangler om regningen
Prisen er 110 millioner kroner. Oslo kommune og staten har i lang tid kranglet om hvem som skal ta regningen.
Staten vil kun betale for mindre tiltak på det kommunale veinettet. Det skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et brev til kommunen.
Det gamle byrådet var sure fordi det er staten som påfører Oslo ulempene. Det nye er ikke blidere.
15 skoler
Ny miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) kaller det «ubegripelig».
– Hele 15 barneskoler får økt biltrafikk utenfor skoleporten, sier hun til Avisa Oslo.
Hun sier at Oslo kommune vil sette i gang avbøtende tiltak selv om de må betale selv.
Onsdag inviterer Statens vegvesen til folkemøte om Ring 1.