– Det er ikke én årsak. Det er et sammensatt sett av hendelser som til sammen gjør at vi ender i den situasjonen vi endte i.
Det forteller Dag Fredrik Bjørnland i Implement Consulting på pressekonferansen i dag. Implement Consulting er ansvarlige for den eksterne gjennomgangen av stengingen av Follobanen.
Rapporten ble i dag overlevert til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
En intern granskingen gjort av Bane Nor fant at organisasjonen opplevde et betydelig tidspress knyttet til åpningen av Follobanen.
I dagens rapport blir det antydet at betydningen av å nå åpningsdatoen ble overvurdert, og rapporten har ikke funnet klare bevis på at prosjektet var underlagt en streng tidsfrist.
– Vi har en refleksjon rundt dette tidspresset. Det er veldig tydelig at prosjektet har opplevd et betydelig press på å levere 11.12, sier Bjørnland og fortsetter:
– Vi finner ikke utgangspunktet i den styrende dokumentasjonen. Det formelle understøtter ikke den operasjonelle opplevelsen.
– En forståelse av at det var en absolutt deadline
– Min første reaksjon er at rapporten beskriver en rekke årsakssammenhenger som handler om hvordan Bane Nor har håndtert risiko underveis i prosjektet, forteller samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til NRK etter overleveringen.
– De tekniske forholdene har vært kjent ganske lenge. At det var utfordringer med kabelskjøting, og at det var alkalisk vann som dryppa ned på isolatorer, fortsetter han.
Nygård mener departementet ikke har kommet med en klar tidsfrist for prosjektet. Han tror likevel at de internt i Bane Nor kan ha opplevd forsinkelsene som stressende:
– Follobanen var i utgangspunktet ett år forsinket. Det kan ha vært en følelse av stress for å rekke ett nytt åpningstidspunkt i organisasjonen Bane Nor. Det tyder i hvert fall disse funnene på, forteller Nygård.
– Fra departementet sin side så har ikke vi uttalt noe avgjørende tidspunkt, men det er ikke så rart at man har operert med en forståelse av at det var en absolutt deadline, legger han til.
Trekker frem en rekke læringspunkter
Rapporten trekker også frem en rekke punkter som kan forbedres:
– Det ene er rapportering. I den perioden vi har sett på, som er de siste to-tre årene, så skjer det mye. Det er mange tunge beslutninger. Det å sørge for at alle har tilgang til god informasjon til riktig tid er vesentlig, forteller Bjørnland og fortsetter:
– I den rapporteringen som kommer fra prosjektet, og videre til departementet, så ser vi at det er behov for forenkling og tydeliggjøring.
Et av tiltakene som blir trukket fram er innføringen av en styringsgruppe:
– Det kunne sikret bredere diskusjon, og tidligere involvering av styret og konsernsjef, sier Bjørnland.
Stengte en uke etter åpning
Follobanen stengte for trafikk bare litt over en uke etter åpningen i desember 2022.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ønsket at rapporten skulle gi fullstendig bilde av hva som skjedde og hvorfor. Han ønsket også forslag om tiltak som er nødvendig for å unngå at slikt skjer igjen.
Gjennomgangen ble satt i gang etter et krisemøte i januar.
Flere i opposisjonen på Stortinget har vært kritisk til håndteringen av prosjektet både hos Bane Nor og fra ministerens side.
– Jeg håper de snart klarer å ferdigstille dette prosjektet. At det ikke blir en føljetong som Romeriksporten, sa André Skjelstad (V) til NRK før rapporten er publisert.
Han håper man kan ta lærdom av dette som kan stå seg over tid.
– Dette har tross alt kostet nærmere 40 milliarder kroner, sier Skjelstad.
Advart før åpning
Kong Harald klippet snora da den nye strekningen mellom Oslo og Ski åpnet 11. desember 2022.
Men etter bare ni dager ble Blixtunnelen og Follobanen stengt. I ettertid var det mye fram og tilbake om når den kunne åpne. Først 5. mars 2023 åpnet den igjen. Da var det mye som var testa på nytt og mange feil var retta.
Noe av problemet for Follobanen var returstrømanlegget.
Dette ble det advart om i oktober 2022 i en rapport fra Norconsult.
Norconsult mente blant annet at beregningene for hvor varme kablene kom til å bli, ikke var troverdige. Rapporten var bestilt av Bane Nor fordi løsningene var nye.
Styret møtte statsråden
Styret i Bane Nor møtte statsråden etter rapporten ble overlevert mandag. Styreleder i Bane Nord Cato Hellesjø forteller til NRK at det har vært et produktivt møte.
– Det gir oss en god del læringspunkter som vi kan bruke til å forbedre mange av prosjektene i porteføljen til Bane Nor.
Hellesjø forteller at det selvsagt er mye de ville gjort annerledes, og mener det er opplagt at banen aldri burde vært åpnet.
– Ut ifra det vi ser så skulle den aldri vært åpnet. Det er helt opplagt. Men vi er veldig glad for at den nå er åpnet, forteller han.
Samferdselsministeren er også fornøyd med møte:
– De har gode refleksjoner rundt hvordan dette kan bidra til konkret forbedringsarbeid, sier Jon-Ivar Nygård.
Flere rapporter om prosjektet
Denne rapporten er én av tre rapporter om Follobanen.
Den første var en intern gransking i Bane Nor, og i uke 26 kommer en ekstern rapport fra PwC som Bane Nor har bedt om.
Follobanen er Norges dyreste samferdselsprosjekt. Den kostet 36,8 milliarder kroner og tok 13 år å bygge.