Hopp til innhold

Ruter fryser gigantbøter til busselskap i krise

Ruter vil foreløpig ikke kreve inn bøtene som kan sende busstrafikken i Oslo utfor stupet.

Oslo 20230414. Administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen under markeringen av oppstart for Indre by-kontrakter, nye busser for miljøvennlig busstilbud og nytt bussanlegg for Oslo. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

FRYSER BØTER: Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Ifølge Avisa Oslo vil Ruter vente med å kreve inn de varslede bøtene til konkurstruede Unibuss og de andre busselskapene i Stor-Oslo.

Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen sier til avisen at de først vil gå gjennom hvordan gebyrsystemet fungerer.

Bøtene gis dersom selskapene ikke leverer den tjenesten de har avtalt.

Det har de ikke gjort i vinter.

Ladetrøbbel, snø og glatte veier førte til 25.000 innstilte bussavganger i Oslo og Akershus bare i januar.

Konkurs og kollaps?

Ruter har varslet bøter, men ennå ikke krevd dem inn. Det bekreftet Ruter-sjefen i et møte med Oslos samferdselspolitikere allerede 6. mars.

Les også Ruter-sjefen: Friskmelder busstrafikken fra mandag

Buss-stans

Over en måned senere er situasjonen den samme. Og spørsmålene er like mange.

Hvor mye får Unibuss i bøter etter vinterens snø-, is- og ladekaos? Går Unibuss konkurs? Blir bussene i så fall parkert over natta?

Og vil hele Oslos kollektivsystem kollapse?

Selskapet kjører om lag 60 prosent av bussene i Oslo.

Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) sa i bystyret før påske at byrådet har en plan for å håndtere alle scenarioer.

Hva dette innebærer ville hun ikke si.

Det ville hun heller ikke da hun fikk de samme spørsmålene i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg onsdag.

Marit Vea

FØLGER SITUASJONEN: Stort mer enn det vil ikke miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea si om Unibuss-krisen.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Dialog

– Som jeg har sagt i flere omganger, foregår det en dialog mellom Ruter og Unibuss som dreier seg om det kontraktsmessige.

– Samtidig er vi jo også kjent med at Unibuss er i en krevende økonomisk situasjon. Det er det styret i Unibuss som til enhver tid må svare for.

– Dette er en situasjon jeg og min administrasjon følger veldig tett fordi det inngår som en del av den kritiske infrastrukturen for Oslos befolkning, sa Marit Vea.

Unibuss er heleid av Sporveien, som igjen er eid av Oslo kommune.

Les også Mulig busskonkurs i Oslo: Har en plan for å unngå kollaps

Buss-stans2

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen sier til Avisa Oslo at han vil tro at gjennomgangen av gebyrsystemet vil bety lettelser.

Han bekrefter også at endringene kan få tilbakevirkende kraft og dermed påvirke hva selskapene får i bøter etter vinterens busskaos.

Økonomisk krise

Men for Unibuss er bøtene bare en del av det dystre bildet.

De kommer på toppen av en økonomisk krise som har bygd seg opp over flere år og som gjør konkursfaren reell.

Unibuss gikk 47 millioner kroner i underskudd i 2022.

Tallet for 2023 er ikke klart. Aftenposten har skrevet at underskuddet ligger an til å bli omtrent 200 millioner kroner og bøtene rundt 60 millioner.

På toppen av det hele må Unibuss forholde seg til en stevning med krav om store summer fra bussgiganten MAN.

buss ved Lysaker

BUSSKAOS: Bøtene etter vinterens busstrøbbel er bare en del av problemet for Unibuss.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK