– Sånn skal det ikke være. Bussene må komme når folk venter dem, sier Abdullah Alsabeehg. Han er miljø- og samferdselspolitisk talsperson for Ap i Oslo bystyre.
I dag er over 300 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt og det er flere forsinkelser i kollektivtrafikken.
I går var 1000 bussavganger innstilt. På ettermiddagen ble det full stans i busstrafikken sør i Oslo.
Må se på kontraktene
Nå krever Arbeiderpartiet i Oslo svar fra byrådet om hvordan dette kan skje.
Abdullah Alsabeehg kaller derfor inn samferdselsbyråd Marit Vea (V) til samferdsels- og miljøutvalget neste uke.
Han vil vite om kontraktene med busselskapene er godt nok fulgt opp fra Ruters og byrådets side.
Ruter er eid av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. All busstrafikk i de to fylkene er satt ut på anbud.
Hadde selv ansvaret
– De må for eksempel se på om det er god nok ladeinfrastruktur. Har vi gode nok busser i sånt vær? Er det nok folk på jobb til å håndtere situasjonen?
– Der er det et handlingsrom i kontraktene.
– Dere satt i byråd inntil for tre måneder siden, og det var under ditt byråd kontraktene ble inngått. Gjorde dere nok?
– Det er nå situasjonen har oppstått, svarer Abdullah Alsabeehg.
Samferdselsbyråden: – Må være bedre forberedt neste gang
– Det er uheldig når kollektivtilbudet blir svekka, sånn som det er blitt de siste dagene, sier Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).
– Vi må kunne forvente at bussene går, også på vinterstid, også elbusser.
– Min oppgave nå er jo å finne ut av om kommunen og Ruter var godt nok forberedt denne kuldeperioden, og ikke minst sørge for at vi er bedre forberedt neste gang, sånn at belastningen for Oslos befolkning blir minst mulig, sier Vea.
– Denne kritikken fra Oslo Arbeiderparti, det er jo de som har inngått avtalene og kontraktene, hva tenker du om kritikken som kommer fra dem nå?
– Jeg tenker jo at det er først nå vi virkelig får testet elbussene i hardt vintervær, og da måtte vi jo kanskje regne med å møte noen utfordringer. Jeg tar på alvor at det er mitt ansvar å sørge for at vi løser de på best mulig måte.
– Så du synes ikke det er å kaste stein i glasshus?
– Jo, det kan jeg for så vidt mene, men min energi er knyttet til å løse disse utfordringene så effektivt som mulig, sier samferdselsbyråden.
Elbussene er problemet
Ifølge Ruter er problemet at bussene i Oslo er elektriske. Elbussene tåler kulda dårlig. De blir raskt tomme for strøm og må lades oftere.
Det er også flere tekniske problemer i kulda.
– Bussjåfører sier til meg at de kommer på jobb til busser som er 13 prosent ladet. Dette må byrådet ta på alvor, sier Alsabeehg.
Må bruke dieselbusser
Ruter har satt inn noen reservebusser, det selskapet kaller beredskapsbusser. Disse går på diesel. Også i går ble det satt inn flere dieselbusser.
Og som i går, er flere avganger innstilt.
– Det er færre innstillinger i dag enn i går, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.
Hun har ikke noe eksakt tall, men:
– Det er i hvert fall over 300, sier hun.