Hvordan kan kommunene gi best mulig psykisk helsehjelp til mennesker som har opplevd en krise?
Det ønsker Nasjonalt kunnskapssenter for vold og traumatisk stress (NKVTS) å finne ut av.
– Det kan være mindre kriser som rammer enkeltpersoner og familier, som selvmord og trafikkulykker. Det kan også være større katastrofer som rammer mange i en kommune, forteller Harald Bækkelund.
Bækkelund leder det nye forskningsprosjektet, som skal gjennomføres i 13 kommuner på Østlandet.
Det ble satt i gang etter leirskredet i Gjerdrum romjulen 2020. Da mistet ti mennesker og et ufødt barn livet.
Behandling på internett
Mange som opplever kriser og katastrofer får psykiske helseplager senere. Nå kan de få hjelp på nett.
– Vi vil se om det kan hjelpe mennesker som har opplevd sånne ting og sliter i tiden etterpå.
Det skal gjøres via en nettside som de berørte kan logge inn på. Der får de informasjon og øvelser de kan gjøre selv.
Samtidig skal de ha kontakt med en person fra kommunens kriseteam.
– De kan gjøre mye av den jobben selv, istedenfor å gå til en psykolog. Det kan være mer effektivt, og mer tilgjengelig, sier Bækkelund.
– Unik kompetanse
Leirskredet i Gjerdrum for tre år siden berørte mange både i og utenfor kommunen.
Aud Mork Bredesen mener det er viktig å komme tidligst mulig i gang etter en katastrofe.
– Det har vi sett viktigheten av etter leirskredet, sier hun.
Bredesen er kommunalsjef for oppvekst i Gjerdrum kommune. Hun er også ansvarlig for det psykososiale ressurssenteret som ble opprettet etter leirskredet i 2020.
Bredesen forteller at det tok tid å hente inn fagpersoner med riktig kompetanse og erfaring, slik at de fikk satt i gang med å hjelpe.
Hun mener også at Gjerdrum i dag har en unik kompetanse som er til stor nytte for innbyggerne.
– Vi ønsker å bidra med vår erfaring, og derav også se på andre måter å komme raskt og riktig i gang på når katastrofen rammer, sier Bredesen.
– Rom for forbedring
Det er kommunenes kriseteam som skal følge opp personer i krise. Likevel er det stor variasjon i hvor god hjelp de klarer å gi, mener Bækkelund.
– Det er også noe vi forsøker å undersøke nærmere. Mange kommuner har veldig gode rutiner og kriseteam som jobber med dette her.
Og mange kommuner har verktøyene på plass. Likevel forteller flere kriserammede at de ikke har fått hjelpen de trenger i etterkant.
– Det har vært mye kritikk fra folk som har opplevd dette her. Jeg tror nok det er rom for forbedring.
Han håper en enkel og tilgjengelig tjeneste på nett vil gjøre at færre sliter i ettertid.