Hopp til innhold

Tusenvis av taxisjåfører kan miste løyve: – Blir dyrere for kundene

Nesten halvparten av taxiene i Oslo kan forsvinne på grunn av nye krav fra regjeringen. NHO advarer mot dyrere taxi, mens taxiforbundet jubler.

En taxi med Yango sin logo står parkert utenfor Eagle pub på Grønland i Oslo

KONKURRANSE: Det russiskeide selskapet Yango er et av selskapene som har etablert seg i Norge etter frislippet i taxinæringen i 2020.

Foto: Geir Bjarte Hjetland / NRK

Siden Solberg-regjeringen gjennomførte frislippet i taxinæringen i 2020 og antallet drosjeløyver mer enn doblet seg, har mange klaget over useriøse aktører og dårlige vilkår.

Støre-regjeringen svarer med flere grep. Blant annet må nå alle taxieiere stille en garanti fra bank eller forsikringsselskap på 57.000 kroner for å få løyve. Eiere med flere løyver må stille garanti på 28.000 kroner per ekstra løyve.

Nå har over 4000 taxisjåfører over hele landet fått varsel om inndragning av løyve fordi de ikke oppfyller garantikravet, skriver Dagens Næringsliv.

Bare i Oslo mangler 1825 taxieiere garanti. I Akershus gjelder det 1162 sjåfører. Det er 44 prosent av alle løyvene i de to fylkene.

NHO-organisasjonen Abelia, som representerer flere nye aktører som Bolt, Uber og Yango, mener innstrammingene fra staten bare vil gjøre taxi dyrere for kundene.

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i Abelia

KRITISK: Nils-Ola Widme i NHO-organisasjonen Abelia mener innstrammingene bare vil gjøre det dyrere å ta taxi for folk flest.

Foto: Ilja C. Hendel / Abelia

– Dette er veldig synd. De nye taxiformidlingsløsningene trenger flere drosjer, flere sjåfører, sier næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme til NRK.

– Å lage reguleringer som stenger biler og sjåfører ute av markedet gjør det vanskeligere å etablere moderne drosjeløsninger, og det blir dyrere å kjøre drosje for kundene.

Sjåførene får nå tre uker på seg til å få garantien i orden. Hvis ikke blir de fratatt tillatelsen til å kjøre taxi.

Les også Regjeringa strammar inn etter «texas-tilstandar»

Kø av drosjer i Oslo

– For mange taxier

Norges taxiforbund, som organiserer cirka 3000 sjåfører over hele landet, er derimot fornøyde med at det kan bli færre taxier i gatene.

– I Oslo i dag er det en overflod av drosjer. Det gjør ikke mye om 2000 blir borte, sier styreleder Øystein Trevland.

Øystein Trevland, styreleder i Norges taxiforbund

VIL HA ORDEN: Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, vil at det ryddes opp i taxibransjen i Norge

Foto: Norges taxiforbund

Antallet biler som faktisk forsvinner blir nok lavere enn 4000. Noen eiere ordner garantien når de får varsel, og noen løyver er ikke i drift med en bil på veien.

Trevland mener kravet uansett bidrar til å luke ut useriøse aktører, og gagne både sjåfører og kunder.

– Det er for mange taxier i dag og ikke nok kunder til disse. Mange blir stående stille og vente på kunder i lang tid. Derfor tar noen av dem veldig høye priser når de endelig får en tur, sier forbundslederen.

I tillegg til garantikravet er han glad for at Stortinget har vedtatt at alle sjåfører igjen må knytte seg til en drosjesentral. Sentralene skal sette prisene for alle sine sjåfører, slik at prisene blir mer forutsigbare.

– Vi håper dette vil gjøre at bransjen blir mer seriøs, sier Trevland.

Les også Regjeringen kutter den praktiske taxi-prøven: – En gledens dag for drosjenæringen

Daglig leder i Vadsø Taxi Odd Harjo, han sier taxi næringen i Norge og distriktene sliter med sjåførmangel.

Dyrt?

Widme i Abelia mener innstrammingene fra regjeringen først og fremst tjener de store, etablerte drosjesentralene, og beskytter dem mot konkurranse fra nye aktører.

– Å stille en garanti er en stor kostnad for små løyvehavere. Så mange av de som kunne kjørt drosje i norske byer og tettsteder blir borte, sier Widme.

Det møter motstand fra Jarle Kanaris, daglig leder i Bytaxi AS, som kjører i Oslo og omegn. Han mener garantikravet bare er et problem for useriøse aktører.

– En løyvegaranti koster 200 kroner i måneden, så Widme sine bekymringer er ubegrunnede, skriver Kanaris til NRK.

Han avviser at kostnadene for løyvegarantier kan bidra til høyere priser for kundene.