– Det er en sterk skjevfordeling av bompenger. Groruddalen og Oslo øst betaler mest og får minst igjen.
Det sier styremedlem i Groruddalen Miljøforum, Bjørn Edvard Engstrøm.
Brudd på veiloven?
De ber nå Riksrevisjonen og Statsforvalteren i Oslo og Viken granske om dette kan være ulovlig.
Kravet ble først fremmet i lokalavisen Groruddalen.
Forumet viser til veiloven. I forarbeidene til loven står det at inntektene fra bompengepakker skal komme de lokale innbyggerne til gode.
– Pengene som kreves inn i Oslo øst og Groruddalen brukes på prosjekter et helt annet sted, nemlig i Oslo vest og i Bærum, sier Engstrøm.
Fornebubanen
Det er nemlig prosjekter på vestkanten som stikker av med de store pengene i Oslopakke 3, bypakken for Oslo og Akershus.
Det er mest fordi Fornebubanen støvsuger pakken for penger. Drøyt åtte kilometer T-bane fra Majorstuen til Bærum vil koste over 30 milliarder kroner.
I mai starter også oppgraderingen av Majorstuen stasjon til godt over en milliard.
– Tvinges til spleiselag
Den skjeve fordelingen har ført til murring lenge. Den var blant annet derfor Rødt stemte imot økte bompenger for å redde Fornebubanen i 2022.
– For Rødt er det ikke akseptabelt at folk i Oslo øst tvinges inn i et spleiselag som ikke gagner dem selv, sa gruppeleder Siavash Mobasheri da.
Tre av fire kroner i øst
De siste ti årene har tre av fire bompengekroner fra Oslo-bilister kommet fra østkanten.
Det viser en utredning som IAJ Consulting har gjort for Groruddalen Miljøforum.
Det er Fremtind Service som krever inn bompenger. I juli i fjor gjorde de en analyse av hvor de som betalte første halvår bor.
Bilister i groruddalsbydelene Alna og Bjerke betaler aller mest. Ullern og Vestre Aker på motsatt side av byen betaler minst.
Bilister i Bærum betaler enda mindre.
Klare krav
Det er ikke tilfeldig at Groruddalen Miljøforum løfter saken nå.
Oslopakke 3 skal revideres i vår. Politikerne i Oslo og Akershus skal finne ut hvilke prosjekter som skal inn og ut.
I et brev til byrådet i Oslo og fylkestinget i Akershus kommer forumet med en kravliste.
- Forlengelse av T-banens linje 2 til Lørenskog (tidligere Ahusbanen)
- Nedgradering av Trondheimsveien med parklokk på Grorud senter
- Miljølokk over E6 på Furuset
- Trikk til Bjerke og Tonsenhagen
- Bedring av busstilbudet, spesielt på tvers av dalen.
– I det siste har vi opplevd av busstilbudet i Groruddalen har blitt redusert, sier Bjørn Edvard Engstrøm.
Flere avganger
– Men investeringene i Fornebubanen og nytt signalanlegg vil vel også gi flere avganger på T-banen i Groruddalen.
– Ja, det kommer alle til gode ved at T-banenettet henger sammen. Men vi får jo ikke penger til våre prosjekter. Det er det vi er misfornøyde med.
– Så vi kan snu den argumentasjonen. Bygger man ut Ahusbanen, vil det også komme hele byen til gode, sier Engstrøm.
Apropos kravet om bane til Lørenskog: De som betaler mest bompenger i Akershus, er nettopp bilister fra Lørenskog.