Hopp til innhold

Krever gransking av bompengene i Oslo

Bilistene i Oslo øst betaler langt mer bompenger enn folk på vestkanten. Det kan være ulovlig, mener Groruddalen Miljøforum.

Visjonsgruppa i Groruddalen Miljøforum.Det er fra venstre Ole-Jørgen Pettersen, Bjørn Edvard Engstrøm og Heidi Trøen.

KREVER GRANSKING: Ole-Jørgen Pettersen (fra venstre), Bjørn Edvard Engstrøm og Heidi Trøen utgjør visjonsgruppa i Groruddalen Miljøforum. Her på brua over Trondheimsveien på Grorud, der de vil ha parklokk.

Foto: Akers Avis/Groruddalen

– Det er en sterk skjevfordeling av bompenger. Groruddalen og Oslo øst betaler mest og får minst igjen.

Det sier styremedlem i Groruddalen Miljøforum, Bjørn Edvard Engstrøm.

Brudd på veiloven?

De ber nå Riksrevisjonen og Statsforvalteren i Oslo og Viken granske om dette kan være ulovlig.

Kravet ble først fremmet i lokalavisen Groruddalen.

Forumet viser til veiloven. I forarbeidene til loven står det at inntektene fra bompengepakker skal komme de lokale innbyggerne til gode.

– Pengene som kreves inn i Oslo øst og Groruddalen brukes på prosjekter et helt annet sted, nemlig i Oslo vest og i Bærum, sier Engstrøm.

Bomstasjon E6 Alnabru

MEST BOMPENGER: Bilister bosatt i bydel Alna betaler mest av alle i Oslo og Akershus. Her fra bomstasjonen på E6 på Alnabru.

Foto: Heiko Junge / NTB

Fornebubanen

Det er nemlig prosjekter på vestkanten som stikker av med de store pengene i Oslopakke 3, bypakken for Oslo og Akershus.

Det er mest fordi Fornebubanen støvsuger pakken for penger. Drøyt åtte kilometer T-bane fra Majorstuen til Bærum vil koste over 30 milliarder kroner.

I mai starter også oppgraderingen av Majorstuen stasjon til godt over en milliard.

– Tvinges til spleiselag

Den skjeve fordelingen har ført til murring lenge. Den var blant annet derfor Rødt stemte imot økte bompenger for å redde Fornebubanen i 2022.

– For Rødt er det ikke akseptabelt at folk i Oslo øst tvinges inn i et spleiselag som ikke gagner dem selv, sa gruppeleder Siavash Mobasheri da.

Les også Fornebubanen vedtatt – kan passere 30 milliarder

Fornebuporten stasjon på Fornebubanen

Tre av fire kroner i øst

De siste ti årene har tre av fire bompengekroner fra Oslo-bilister kommet fra østkanten.

Det viser en utredning som IAJ Consulting har gjort for Groruddalen Miljøforum.

Det er Fremtind Service som krever inn bompenger. I juli i fjor gjorde de en analyse av hvor de som betalte første halvår bor.

Bilister i groruddalsbydelene Alna og Bjerke betaler aller mest. Ullern og Vestre Aker på motsatt side av byen betaler minst.

Bompenger pr. måned 1. halvår 2023

Bydel

Bompenger pr. måned

Alna

536

Bjerke

528

Østensjø

490

Stovner

486

Gamle Oslo

483

Grorud

466

Grünerløkka

455

Søndre Nordstrand

452

Nordre Aker

449

Nordstrand

441

Sagene

439

Frogner

425

St.Hanshaugen

410

Ullern

368

Vestre Aker

360

Ekspander/minimer faktaboks

Bilister i Bærum betaler enda mindre.

Klare krav

Det er ikke tilfeldig at Groruddalen Miljøforum løfter saken nå.

Oslopakke 3 skal revideres i vår. Politikerne i Oslo og Akershus skal finne ut hvilke prosjekter som skal inn og ut.

I et brev til byrådet i Oslo og fylkestinget i Akershus kommer forumet med en kravliste.

  • Forlengelse av T-banens linje 2 til Lørenskog (tidligere Ahusbanen)
  • Nedgradering av Trondheimsveien med parklokk på Grorud senter
  • Miljølokk over E6 på Furuset
  • Trikk til Bjerke og Tonsenhagen
  • Bedring av busstilbudet, spesielt på tvers av dalen.

– I det siste har vi opplevd av busstilbudet i Groruddalen har blitt redusert, sier Bjørn Edvard Engstrøm.

Flere avganger

Men investeringene i Fornebubanen og nytt signalanlegg vil vel også gi flere avganger på T-banen i Groruddalen.

– Ja, det kommer alle til gode ved at T-banenettet henger sammen. Men vi får jo ikke penger til våre prosjekter. Det er det vi er misfornøyde med.

– Så vi kan snu den argumentasjonen. Bygger man ut Ahusbanen, vil det også komme hele byen til gode, sier Engstrøm.

Apropos kravet om bane til Lørenskog: De som betaler mest bompenger i Akershus, er nettopp bilister fra Lørenskog.

Les også Bilister i Oslo og Akershus betaler mye i bompenger

TRAFIKKDATA: Bomstasjonen ved grensa mellom Oslo og Follo.