Hopp til innhold

Bilister i Oslo og Akershus betaler mye i bompenger

Oslofolk betaler mest i bompenger her i landet. Men mange Akershus-bilister betaler også mye.

TRAFIKKDATA: Bomstasjonen ved grensa mellom Oslo og Follo.

Mange fra Follo passerer denne bomstasjonen når de kjører til Oslo.

Foto: Paal Wergeland / NRK

Selskapet Fremtind Service håndterer 60 prosent av alle bompasseringer her i landet.

Det gir selskapet god innsikt i hvordan bompenger treffer økonomien til folk flest.

Oslo på topp

I år som i fjor, er det de som bor i Oslo som betaler mest i bompenger, viser tall fra selskapet.

Bilister her må i snitt ut med 544 kroner i måneden.

Kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service mener det skyldes at store samferdselsprosjekter skal finansieres.

I tillegg til at bompenger også brukes til andre formål, som å regulere trafikk. Det gjør at vi ser at det er de store byene Oslo, Stavanger, nå også Ålesund som er på topp, sier Skovly.

Bomstasjonen inn til ring2 i Oslo

Denne bomstasjonen ligger ved Ring 2 i Oslo.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

Denne bomstasjonen ligger ved Ring 2 i Oslo.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

Store forskjeller

Akershus-bilistene betaler i gjennomsnitt 314 kroner i bompenger.

Bor du i Lørenskog og har bil, betaler du i snitt nær 450 kroner i måneden.

Det kan ha sammenheng med arbeidspendling, behov for å bruke egen bil på enkelte tider av døgnet for eksempel hvis det er lite tilgjengelig kollektivtransport, sier Skovly.

Han er litt overrasket over at kommunene som er nærmest Oslo ikke er på samme nivå som hovedstaden.

I vest ligger Bærum på 7.- plass blant Akershus-kommunene. Asker er helt nede på 19.- plass.

Asker er jo nede på 219 kroner i måneden. Så det er jo betydelig mindre enn Oslo for eksempel, sier Skovly.

Også innad i hovedstaden er det store forskjeller.

Folk på østkanten betaler mer i bompenger enn folk på vestkanten.

Slik var det også i fjor.

Da var hypotesen at det kunne være en større utbredelse av elbiler på vestkanten som gjorde at man kom rimeligere ut der.

I mellomtiden er det også blitt dyrere å kjøre elbil i bomringen. Likevel er forskjellen den samme.

En antakelse kan være at det er flere på østkanten som kanskje er avhengig av å bruke bil for å komme til og fra jobb. Kanskje spesielt når det er rushtidsavgift. Eller så kan det også være en sammenheng med plassering av bomstasjoner rett og slett, sier Skovly.

Unge betaler mest

Tallene fra Fremtind Service forteller hvordan bompengesystemet i Norge påvirker økonomien til den enkelte husholdningen.

Bildet viser en mann med lite hår og briller.

Svein Skovly er kommersiell direktør i Fremtind Service.

Foto: Fremtind Service

De som betaler mest i bompenger, er unge i etableringsfasen, sier kommersiell direktør Svein Skovly.

Personer i aldersgruppen 20–29 år betaler på landsbasis 374 kroner i måneden i bompenger.

Samtidig er gruppen som bidrar mest totalt sett, folk i aldersgruppen 50–59 år. Grunnen er at det er mange flere av dem som har bil.

Når folk passerer 60 år synker bompengebelastningen jevnt og trutt år for år til man er godt opp i 80-årene, avslutter Skovly.