Hopp til innhold

Byrådet sier ja til Fornebubanen

– Jeg er glad for at vi kan si at Fornebubanen skal bygges, sier byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap).

Raymond Johansen

SKAL BYGGE BANE: Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Avklaringen kom på en pressekonferanse i Oslo rådhus kl. 18:30. Til stede var også byråd for samferdsel Sirin Stav (MDG) og skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV)

2,1 milliarder mer fra grunneierne

I dag har NRK fortalt at grunneierne langs banen er villig til å bla opp over 2,1 milliarder kroner mer.

Ifølge Raymond Johansen har dette vært avgjørende.

– I løpet av de siste to ukene har det vært en veldig viktig utvikling på flere områder.

– Grunneierne i Oslo og Bærum har respondert på en imponerende måte. På kort tid har de organisert seg, de har innsett alvoret i situasjonen, og de er villig til å ta et større ansvar for å realisere banen. Jeg vil særlig rose OBOS for den pådriverrollen de har tatt, sa byrådslederen.

Byggegropen til Fornebubanen

BYGGEGROP: Det er nå klart at byggingen av Fornebubanen fortsetter. 3 milliarder kroner er allerede brukt.

Foto: Artur do Carmo / NRK

Viken må ut med mer

Johansen viste også til nye beregninger fra etaten Fornebubanen som viser at en større andel av kostnadene til banen ligger i Bærum enn tidligere antatt.

Oslos andel av kostnadene har ifølge det nye tallene gått med fra 53 til 43 prosent.

Ifølge byrådet betyr det at Viken må ta en tilsvarende større andel av kostnadene.

Ifølge fylkesråd for finans i Viken, Edvin Søvik (Ap) er ikke den nye fordelingen av kostnader fasiten.

– De tallene vi har fått fra Fornebubanen nå, viser at fordelingen foreløpig er slik.

– Dette er tall som ikke fastsettes endelig før prosjektet er ferdig, sier Søvik (Ap).

Viken-toppen slår likevel fast at avklaringen betyr at banen blir bygd.

– Dagens nyhet er svært positiv. Dette betyr at Fornebubanen og Oslopakke 3 kan realiseres. Det er veldig bra for både Viken og Oslo, sier Edvin Søvik.

Enigheten betyr at bompengetakstene øker i Oslos bomstasjoner. Bilistene må i snitt ut med 40 prosent mer.

3 mill. pr. meter

Siden det første vage anslaget på 4,5 milliarder kroner er prisen på banen femdoblet. Etter at den siste milliardsprekken ble kjent 1. april, har det vært en reell fare for at hele banen vil bli skrotet.

Prisen på drøyt åtte kilometer T-bane mellom Majorstua og Fornebu er oppe i 26,4 milliarder kroner.

Fornebu stasjon på Fornebubanen.

FORNEBU STASJON: Stasjonen skal ligge i det som i dag er en gigantisk byggegrop.

Foto: Zaha Hadid Architects/A-lab

Spleiselag

Fornebubanen er et spleiselag mellom staten, Oslo og Viken gjennom bompenger, samt grunneiere.

Grunneierne på Fornebu har fra før forpliktet seg til å bidra med noe over 2 milliarder kroner. På Oslo-siden har det kommet inn 88 millioner fra utbyggere på Skøyen.

Etter at sprekken ble kjent sa OBOS seg villig til å bla opp ytterligere 300 millioner kroner.

Også grunneiere på Vækerø i Oslo har sagt seg villig til å bidra til ny stasjon der.

Nå er altså bidragene fra grunneierne oppe i 2,1 milliarder kroner. Drøyt 700 millioner kroner kommer fra Bærum, vel 1,3 milliarder fra Oslo.

Inkludert prisjustering på de opprinnelige tallene, er totalsummen opp i om lag 5 milliarder kroner.

Ap med krav

Dramaet rundt Fornebubanen tilspisset seg ytterligere mandag for to uker siden. Da sa Oslo Arbeiderparti nei til Fornebubanen med mindre seks krav ble innfridd.

– Oslo bærer for mye av det økonomiske ansvaret, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Frykten har vært at banen setter andre viktige kollektivprosjekter i byen til side i mange år framover.

Oslo Ap ville at Viken fylke må bidra mer. Det betyr i praksis at Viken må betale mer av Fornebubanen med sin andel av bompengeinntektene.

Og Oslo Ap mente at det var mer penger å hente fra grunneierne på begge sider av fylkesgrensa, det som i dag er en realitet.

Slett jobb

Høyre og Venstre i Oslo bystyre har hele veien sagt ja til banen.

– Nå er jeg glad for at internseminaret i Arbeiderpartiet er over og ser fram til at Fornebubanen bygges, sier Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg.

– Høyre har lenge stilt krav om at grunneierne må stille opp med mer penger, og det ansvaret har særlig ligget på byrådet.

– Det er veldig bra at OBOS og andre grunneiere nå har gjort koordineringen byrådet burde hatt i gang for lenge siden, sier Rygg.

– Når byrådet går fra 88 millioner til 1,3 milliarder i grunneierbidrag på tre uker, fremstår det ganske åpenbart at byrådet de siste seks årene har gjort en slett jobb, sier Venstres Marit Vea.

Les også Bilister kan spare tusener på at Fornebubanen blir skrinlagt

Bomstasjon Skøyen