Tar man morgentoget eller buss mot Oslo S, så står man som sild i tønne.
Det mener SVs gruppeleder i Akershus fylkesting, Balder Alvær Olafsen.
Han sier at situasjonen for pendlerne i Akershus er uutholdelig, og for å lette på situasjonen foreslår partiet hans tre ulike tiltak.
– Vi ber folk reise kollektivt og da må vi sørge for at den fungerer, sier Olafsen.
Foto: Bård Nafstad / NRKBruke Flytoget til å frakte pendlere
Står man på Sandvika stasjon og skal ta morgentoget, kan det bli ganske trangt.
På naboperrongen går Flytoget, hvor det derimot er god plass til passasjerene, men det tar kun med seg de som skal til Oslo Lufthavn.
– Flytogene kan ikke fortsette å kjøre halvtomme når lokaltogene er tettpakkede, sier Olafsen.
Mens det er god plass på Flytogene, er de vanlige rutetogene til Vy fulle i morgenrushet.
Foto: Bård Nafstad / NRKHan mener at man må utnytte alle muligheter bedre enn man gjør i dag.
– Hadde vi brukt flytogene, hadde vi hatt dobbelt så bra tilbud for regionaltog. Da hadde vi fått mye bedre sitteplass. Både for de som reiser hver dag, men også for de som reiser til flyplassen.
Ming Pak Sung
– Fantastisk forslag, mener Sung.
Han sier at man ikke utnytter energien godt nok når man ikke frakter alle som trenger å komme seg av gårde.
Derfor er han enig i at Flytoget kan være til hjelp.
Sung sier det er merkbart at E18 ble stengt for elbilene.
– Det er veldig trangt, veldig få vogner og korte tog med mange folk. Så det har vært et problem.
Kristine Larsen
Larsen tror at det er greit at Flytoget er forbeholdt de som skal til flyplassen.
– Det vil gjøre situasjonen verre de gangene du skal ut å fly og har med baggasje. For det er helt umulig på de vanlige Vy-togene, sier hun.
Dessuten forteller Larsen at også Flytogene blir fulle.
– Selv om toget er halvtomt nå, så er det kanskje smekkfullt når det har passert Oslo S.
Thomas Noreide
– Jeg vet ikke om forslaget hadde funket så bra med tanke på hvor mange som kommer inn fra Oslo.
Noreide tror det kunne blitt litt kaotisk om alle som skulle ta toget inn til Oslo, også tok Flytoget.
– Så jeg synes egentlig det er fint at det er separat.
Da er de som skal til flyplassen sikret en plass på toget, sier han.
Petter Sørby
– Jeg har stått her og sett tomme flytog kjøre forbi, sier Sørby som er enig i SV sitt forslag.
– Så kommer det et halvt sett med pendlertog som er helt stappfullt.
Han sier det er viktig at de som skal ta flyet skal rekke det.
– Men det hadde vært med på å løse køene på E18 og andre veier.
Få flere bussavganger
– Vi står i en ekstraordinær situasjon hvor det er mye kø på veiene, sier Olafsen.
Derfor mener han at det er viktig å sørge for at folk kommer dit de skal med bussen.
– Da må vi ha flere ekspressbusser. I tillegg må folk få muligheten til å komme seg til toget, men ikke alle har et busstilbud som gjør det enkelt.
Derfor ønsker SV at Bane Nor og kjøpesentrene skal gå i dialog for å få på plass parkeringsplasser til pendlerne.
Få flere pendlerparkeringer i rushtiden
Det må også bli lettere å sette fra seg bilen, for å ta kollektivt mener han.
– Bane Nor og parkeringsselskaper må inngå avtaler om disponering av store, tomme parkeringshus og plasser.
Å få på plass flere parkeringsplasser er et av tiltakene som SV foreslår.
Foto: Bård Nafstad / NRKOlafsen sier at det for eksempel står over 2000 parkeringsplasser som er ledig på dagtid ved Sandvika storsenter, et steinkast fra Sandvika stasjon.
– De kan vi bruke til å sørge for at det blir lettere å reise kollektivt, og gjøre det på en billigst mulig måte, avslutter han.
NRK har ikke lykkes i å få en kommentar fra Samferdselsdepartementet om saken.