Endret 10.02 kl. 15:16: I en tidligere versjon av saken skrev vi at parkeringsgebyret for å hindre trikken er 660 kroner. Dette er standardgebyret for å feilparkere i parkeringsforskriften. Bymiljøetaten har gjort oppmerksom på at de som hindrer trikken eller annen trafikk får 900 kroner i gebyr. Dette er hjemlet i veitrafikkloven.
Bare i januar skjedde det 190 ganger, ifølge Sporveien. Tusenvis av reisende ble rammet.
Som om ikke det var nok, kolliderte trikken med 48 feilparkerte biler som sto for nær trikkeskinnene.
Men bilister som parkerer slik at bilen står i veien for trikken, slipper unna med 900 kroner i bot.
Blir du derimot tatt for å snike på trikken, må du ut med 1.200 kroner – 1.470 kroner hvis du ikke gjør opp for deg på stedet.
Helt urimelig, sa Høyre og MDG til NRK onsdag.
– Kan ikke ha det sånn
Nå ber samferdselsbyråden samferdselsministeren om lov til å bestemme bøtesatsene selv.
– Vi må få en slutt på at folk parkerer midt foran trikken eller midt foran et utrykningskjøretøy, sier Marit Kristine Vea.
TAR SAKEN I EGNE HENDER: Disse forsøker å flytte unna en bil som sperrer for trikken i Thereses gate.
Foto: Geir Bjarte Hjetland / NRKHun vil ta kontakt med Jon-Ivar Nygård for å finne ut hvordan gebyrene kan settes opp for feilparkeringer med store konsekvenser.
– Det er ikke en holdbar situasjon at én person kan parkere slik at trikkene kan bli stående i opptil en time og hundrevis av mennesker ikke kommer seg på jobb i tide.
– Sånn kan vi ikke ha det, sier Vea.
NYE REGLER: Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) vil bestemme parkeringsgebyrene selv.
Foto: Bård Nafstad / NRKOgså Oslo Arbeiderparti er for høyere p-bøter.
– Det skal svi i lommeboka hvis en bil blokkerer for en hel trikk, sier samferdselspolitisk talsperson Abdullah Alsabeehg.
Nasjonale regler
I dag er Oslo og andre kommuner bundet av nasjonale regler.
Gebyret på 900 kroner for å hindre annen trafikk er hjemlet i veitrafikkloven.
De øvrige gebyrene er fastsatt i en statlig parkeringsforskrift.
Dagens forskrift ble forøvrig innført 1. januar 2017 med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som pådriver.
Bakgrunnen var et ønske om å komme det som ble kalt «cowboytilstander» i den private parkeringsbransjen til livs.
Det ble også innført fem minutters «nådetid» før parkeringsvaktene kunne skrive ut bot.
Må være avskrekkende
Nå er det altså bred enighet i Oslo om at kommunen må få bestemme mer selv.
– Hva mener du er en rimelig bot for å hindre trikken eller brannbilen?
– Vi må i hvert fall opp på et nivå på linje med det folk får når de sniker på kollektivtrafikken.
– Så får vi komme tilbake til hvor høyt det skal være. Men det må være vesentlig høyere enn i dag, så det har en avskrekkende effekt, sier Marit Vea.
NRK har bedt om en kommentar fra samferdelsminister Jon-Ivar Nygård, men ennå ikke fått svar.
Parkering forbudt
MGDs Oslo-topp Sirin Stav har tatt til orde for å forby parkering vinterstid i verstinggatene.
Som samferdselsbyråd innførte hun parkering forbudt i Bogstadveien sist vinter.
BOGSTADVEIEN: I fjor vinter var det parkering forbudt her. I dag er forbudt å parkere på kvelds- og nattestid.
Foto: PrivatStavs etterfølger har nøyd seg med parkering forbudt om natta i den viktige trikkegata. Hensikten er å gjøre det lettere å brøyte, strø og kjøre bort snø.
Men Marit Vea avviser ikke flere parkering forbudt-skilt.
– Jeg tror vi må gjøre begge deler. Vi må sørge for at det blir fryktelig lite attraktivt å parkere i veien for trikken.
– Samtidig må vi definitivt vurdere parkeringsforbud om vinteren da det er vanskelig å parkere, sier byråden.
– Handlingslammet
Ifølge Sirin Stav må Marit Vea innføre parkeringsforbud og ikke bare vurdere det.
Hun sier at det er viktig med økte p-gebyrer, men at Oslo foreløpig ikke har den muligheten.
– Byråden fremstår som fullstendig handlingslammet når hun kun peker på staten.
– Jeg forventer at samferdselsbyråden tar grep umiddelbart slik at tusenvis av reisende ikke rammes av noen få feilparkerte biler, sier Sirin Stav.