Det mener flere Oslo-politikere er helt urimelig. De mener at bøtesatsene for å hindre trikken – eller brannbilen – må bli mye høyere.
– 600 kroner er ikke avskrekkende. Vi er nødt til å øke gebyrene drastisk, sier samferdselspolitisk talsperson i Oslo Høyre, Mehmet Kaan Inan.
Han ser for seg en mangedobling.
Sirin Stav, gruppeleder for MDG i Oslo bystyre, er enig,
– Gebyret er altfor lavt. For å blokkere for trikken er det halvparten så høyt som å snike på trikken, sier hun.
1.200 kroner er snikegebyret hvis du gjør opp for deg på stedet. Hvis ikke må du ut med 1.470 kroner.
Satsen for feilparkering på 660 kroner er fastsatt av staten. Unntaket er hvis du parkerer på handikapplass. Da får du 990 kroner i bot.
48 kollisjoner
I januar ble trikken stående stille på grunn av feilparkerte biler 190 ganger, ifølge Sporveien.
I tillegg var det 48 tilfeller av kollisjoner fordi det var for trangt for trikken å komme fram.
Verstinggatene er Bogstadveien og Stensgata/Thereses gate, godt etterfulgt av Bislett, opplyser Sporveien.
– Det er på tide at staten gir oss muligheten til å gi høyere gebyrer. Det tar ganske lang tid før den bilen blir hentet av en bergingsbil og hindrer ganske mange mennesker som sitter i den trikken, sier Mehmet Kaan Inan.
En trikkestans har også en tendens til å forplante seg bakover.
– Biler som blokkerer for trikken rammer tusenvis av kollektivreisende. De hindre også framkommeligheten for utrykningskjøretøy, slik at det kan stå om liv og helse, sier Sirin Stav.
Vil ha parkering forbudt
Hun ber byrådet ta kontakt med staten og be om en økning.
Det vil uansett ta tid. Parkeringsgebyrene er nemlig nedfelt i en statlig forskrift. Slike lar seg ikke endre over natta.
Sirin Stav sier derfor at det nødvendig å gjøre noe her om nå.
– Jeg mener at vi bør innføre parkeringsforbud vinterstid i problemgatene, slik vi gjorde i Bogstadveien i fjor, sier den tidligere samferdselsbyråden.
Vil ivareta folk og næringsliv
Det mener ikke byrådspartiet Høyre. Mehmet Kaan sier at man er nødt til å finne smidige løsninger som ivaretar beboere og næringsliv.
– Næringslivet i for eksempel Bogstadveien er avhengig av at folk har mulighet til å kjøre bil til butikken. Og så stenger vi på kveldstid for vinterdrift, sier han.
Men legger til:
– Da må vi ha avskrekkende midler så folk blir redde for å parkere feil. Da må vi øke gebyrene, sier han.