Hopp til innhold

Vil la rike kommuner kjøpe seg billigere kollektivbilletter

Bærum Venstre mener kommunen må legge penger på bordet og kjøpe seg inn i Oslo-sonen.

Bussholdeplass på Fornebu

På Fornebu kan man reise billigere til Oslo enn i Sandvika. Det vil Bærum Venstre gjøre noe med.

Foto: Bård Nafstad

Når du reiser med kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, betaler du ekstra for hver sone du krysser. Bærum kommune er delt opp i to kollektivsoner.

Det vil si at det er stor prisforskjell om man reiser fra Fornebu (sone 1) til Oslo, eller fra Sandvika (sone 2) til Oslo.

– I Bærum snakker alle politikere om å få inn hele Bærum i sone 1, men det innebærer faktisk at vi er nødt til å legge penger på bordet.

Kart over takstsoner i Oslo og Akershus

Slik ser dagens sone-kart ut.

Foto: Ruter

Eirik Bøe er førstekandidat for Bærum Venstre. Han vil ha hele kommunen inn i én felles kollektivsone.

For å få til det mener Bøe kommunen må betale.

– Hvis vi kan legge midlene på bordet, og ta bort hele sone 2, da blir plutselig Sandvika like tilgjengelig som hele Oslo.

– Drømmesituasjon

Det er Oslo og Akershus som eier Ruter, og dermed bestemmer prisene og sonene i kollektivtrafikken.

Eirik T. Bøe

Venstres Eirik Bøe vil legge penger på bordet og kjøpe hele kommunen inn i sone 1.

Foto: Dag Aasdalen

Bøe mener kommunen må gå inn i forhandlinger med Oslo og Akershus for å få til forslaget hans.

– Vi er en velstående kommune som har økonomi til å sette ned prisene på månedskort, og det mener Venstre at vi må få anledning til å gjøre.

Bøe tviler ikke på at fylkene vil være villige til å forhandle. Han tror lavere priser vil lokke flere kunder.

– Det må jo være en drømmesituasjon.

Åpner døren for betaling

Hoda Imad, Arbeiderpartiets toppkandidat i Akershus, er i utgangspunktet positiv til at

Hoda Imad

Aps Hoda Imad er ikke negativ til Venstres ønske.

Foto: Johannes Kiese

velstående kommuner kan betale for å gi innbyggerne sine billigere billetter.

– Vi er ikke negative dersom kommunene våre har muskler og råd til å kunne sørge for enda billigere rutetilbud, sier Imad.

Hun ønsker først og fremst at det skal være et godt og billig tilbud for hele Akershus.

Imad vil likevel ikke lukke dørene for de kommunene som vil kjøpe seg fri.

Fylkesrådet i Akershus ser på om det er mulig for kommuner å gjøre som Venstre vil.

Vil skrote sone-kartet

Heller ikke Høyres toppkandidat i Akershus er negativ til en løsning der kommunene betaler.

– Vi skal ta vel imot de kommunene som bruker egne midler på kollektivtrafikken, sier Høyres Anette Solli.

Anette Solli står på en bro inne i Galleri Oslo. Politikeren har en rød cardiganjakke og hvit bluse. Hun smiler bredt og ser inn i kameraet.

Høyres Anette Solli vil heller skrote hele sone-kartet.

Foto: Rolf Petter Olaisen

Hun mener derimot at sone-kartet er gammeldags, og at hele ordningen bør skrotes.

– Vi vil over i en fremtid hvor vi har priser ut fra hvor langt man reiser og ikke hvor mange sonegrenser man krysser, sier Solli

Bærum Venstres Eirik Bøe mener dette ikke nødvendigvis er riktig løsning.

– Både utvikling og implementering av nye systemer koster penger, det tar tid og det er ikke den raskeste veien for å få ned billettprisene, sier Bøe.

Les også Politikere vil skrote dette sone-kartet

Kart over takstsoner i Oslo og Akershus