Når du reiser med kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, betaler du ekstra for hver sone du krysser. Bærum kommune er delt opp i to kollektivsoner.
Det vil si at det er stor prisforskjell om man reiser fra Fornebu (sone 1) til Oslo, eller fra Sandvika (sone 2) til Oslo.
– I Bærum snakker alle politikere om å få inn hele Bærum i sone 1, men det innebærer faktisk at vi er nødt til å legge penger på bordet.
Slik ser dagens sone-kart ut.
Foto: RuterEirik Bøe er førstekandidat for Bærum Venstre. Han vil ha hele kommunen inn i én felles kollektivsone.
For å få til det mener Bøe kommunen må betale.
– Hvis vi kan legge midlene på bordet, og ta bort hele sone 2, da blir plutselig Sandvika like tilgjengelig som hele Oslo.
– Drømmesituasjon
Det er Oslo og Akershus som eier Ruter, og dermed bestemmer prisene og sonene i kollektivtrafikken.
Venstres Eirik Bøe vil legge penger på bordet og kjøpe hele kommunen inn i sone 1.
Foto: Dag AasdalenBøe mener kommunen må gå inn i forhandlinger med Oslo og Akershus for å få til forslaget hans.
– Vi er en velstående kommune som har økonomi til å sette ned prisene på månedskort, og det mener Venstre at vi må få anledning til å gjøre.
Bøe tviler ikke på at fylkene vil være villige til å forhandle. Han tror lavere priser vil lokke flere kunder.
– Det må jo være en drømmesituasjon.
Åpner døren for betaling
Hoda Imad, Arbeiderpartiets toppkandidat i Akershus, er i utgangspunktet positiv til at
Aps Hoda Imad er ikke negativ til Venstres ønske.
Foto: Johannes Kiesevelstående kommuner kan betale for å gi innbyggerne sine billigere billetter.
– Vi er ikke negative dersom kommunene våre har muskler og råd til å kunne sørge for enda billigere rutetilbud, sier Imad.
Hun ønsker først og fremst at det skal være et godt og billig tilbud for hele Akershus.
Imad vil likevel ikke lukke dørene for de kommunene som vil kjøpe seg fri.
Fylkesrådet i Akershus ser på om det er mulig for kommuner å gjøre som Venstre vil.
Vil skrote sone-kartet
Heller ikke Høyres toppkandidat i Akershus er negativ til en løsning der kommunene betaler.
– Vi skal ta vel imot de kommunene som bruker egne midler på kollektivtrafikken, sier Høyres Anette Solli.
Høyres Anette Solli vil heller skrote hele sone-kartet.
Foto: Rolf Petter OlaisenHun mener derimot at sone-kartet er gammeldags, og at hele ordningen bør skrotes.
– Vi vil over i en fremtid hvor vi har priser ut fra hvor langt man reiser og ikke hvor mange sonegrenser man krysser, sier Solli
Bærum Venstres Eirik Bøe mener dette ikke nødvendigvis er riktig løsning.
– Både utvikling og implementering av nye systemer koster penger, det tar tid og det er ikke den raskeste veien for å få ned billettprisene, sier Bøe.