På runde 27 av 53 i søndagens Formel 1-løp på Monza havnet de to førerne, som ligger på de to øverste plassene i verdensmesterskapet, side om side.
Ingen av dem ville la den andre smette forbi, og på høydramatisk vis kolliderte de og kjørte ut.
– Dette er monumentalt. Dette er to kjørere som kjemper om VM-tittelen, de tåler ikke å tape terreng mot hverandre, og så kolliderer de slik, sa en forbauset Jolyon Palmer, tidligere Formel 1-fører for Renault, til BBC.
Hvem hadde skyld i søndagens ulykke?
Reprisene viste at bilen til Verstappen lettet fra bakken og var en hårsbredd fra å treffe hodet til Hamilton med det ene dekket, men heldigvis ser det ut til at begge førerne slapp unna skader.
– Hamilton ble reddet av «Halo-bøyen», mente Jennie Gow, BBCs reporter på indre bane. JHalo-bøyen er en sikkerhetsbøye som beskytter førernes hode. Den ble først fra 2018 innført som obligatorisk for alle Formel 1-biler.
Begge førerne kom heldigvis uskadet fra kollisjonen.
Totalt uenige etter løpet
I et intervju på Viasport etter løpet la Hamilton mye av skylden over på sin nederlandske rival.
– Jeg ga fra meg en bils bredde inn i sving én, og ga Max nok plass. Og når vi kjører ut i sving én kommer vi med stor fart, og jeg var foran. Så kom sving to og plutselig var bilen oppå meg. Den landet på hodet mitt og jeg kjenner litt smerter, oppsummerte Hamilton.
– Når Verstappen kommer inn i sving to er han utenfor banen, han er ikke på banen. Han er halvveis utenfor linjen. Jeg tror han visste hva som kom til å skje, la Hamilton til.
Verstappen er ikke enig.
– Lewis hindret meg allerede i starten av sving én, og det fortsatte bare videre rundt inn mot den andre svingen, mener Verstappen.
– I mitt perspektiv trenger man to stykker for å gjennomføre en sving, og når Lewis ikke gir meg plass så er det stor fare for krasj, legger han til.
Nederlenderen er langt fra fornøyd med at det nok en gang ble et ufullført løp i en svært viktig sesong.
– Det er veldig uheldig, det som skjedde i dag, ingen liker å se det. Men jeg tror vi er profesjonelle nok til å komme over det og bare fortsette. Som jeg sa, er det veldig uheldig, sier han til Sky Sports.
Søndag kveld har han også lagt ut en melding på Instagram der han igjen mener Hamilton var sterkt medskyldig i at det ble som det ble.
Wolff: – Taktisk av Verstappen
Mercedes-lagsjef Toto Wolff sier til Sky Sports at han, overraskende nok, tar Hamiltons parti i diskusjonen.
– I fotball hadde dette vært omtalt som en taktisk felling. Han (Verstappen) visste nok at hvis Lewis hadde kommet seg foran der, hadde han vunnet løpet, mener Toto Wolff.
Den uttalelsen får Red Bull-sjef Christian Horner til å reagere.
– Jeg er skuffet over at han sier at det var en taktisk handling fra Max. Det var en «racing incident», og heldigvis ble ingen skadet i dag, sier Horner ifølge Sky Sports.
Da krasjen oppsto lå både Hamilton og Verstappen midt i feltet. Det skyldtes to dårlige pit stops fra begge førere.
Verstappen på innersiden kolliderte med Hamiltons bil og ble regelrett slengt opp på bilen til Hamilton.
– Dette er det som skjer når du ikke gir plass, tordnet en forbannet Verstappen på lagradioen.
Les også: NRKs store Formel 1-guide
Nå gjenstår det å se om noen av førerne får straff i etterkant av kollisjonen. Formel 1 bekrefter at hendelsen skal etterforskes.
Verstappen straffes
I 1730-tiden forlot de to stjerneførerne juryrommet, og en drøy time senere bekreftes det Verstappen er ilagt disiplinærstraff etter hendelsen. Verstappen ilegges dermed skylden for at ulykken oppsto.
Han straffes med tre startplasser til neste Grand Prix-løp i Russland om to uker.
Det vil si at hvis han får «pole position» i neste løp, starter han i fjerdeposisjon.
Den vurderingen av hendelsesforløpet er det ikke alle som deler.
Karun Chandhok, Sky Sports-kommentator og racersjåfør, analyserte krasjen slik:
– Mine første tanker: Dette er et «racing incident» som begge to kunne ha avverget. På åpningsrunden i sving to fikk ikke Hamilton nok plass. Da de kolliderte, fikk ikke Verstappen nok plass til å unngå «kerben». Men jeg mistenker at han kjørte fortere enn normalt, sier Chandhok.
Dårlig stemning
Verstappen gikk tidlig ut av bilen etter kollisjonen, mens Hamilton ble sittende en stund.
Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen påpekte at Hamilton ventet på at Verstappen skulle gå, så de ikke skulle gå sammen.
Det sier noe om stemningen etter uhellet.
Det er ikke første gang denne sesongen at de to VM-rivalene kolliderer. På Silverstone-banen i England kjørte Hamilton inn i Verstappen i meget høy fart. Verstappen havnet rett i sikkerhetsbarrieren i høy fart. Verstappens løp var over, mens Hamilton kjørte til seier.
I lang tid etterpå ble det slengt opphetede meldinger mellom de to leirene.
De to kjemper om VM-tittelen i Formel 1. Hamilton lå før søndagens løp tre poeng bak Verstappen i VM-sammendraget.
Daniel Ricciardo vant til slutt Italia Grand Prix foran lagkamerat Lando Norris. Det var Ricciardos første seier i Formel 1 siden Monaco i 2018.
– Et fantastisk resultat for McLaren, sa Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen.
– Innerst inne visste jeg at dette kom til å komme, så takk for at dere hadde ryggen min. Og til alle som trodde jeg hadde forsvunnet, det har jeg ikke, sa en glad Ricciardo på lagradioen etter målgang.
Valtteri Bottas fra Mercedes tok tredjeplassen etter at Red Bulls Sergio Pérez, som kjørte i mål på tredjeplass, fikk en femsekunders-straff og falt ned til femteplass.