Formel 1-guiden

Formel 1-basillen biter stadig flere. Her er alt du må vite.

Formel 1-feberen er i ferd med å eksplodere i Norge.

Mye på grunn av Netflix-suksessen Drive to Survive, men også fordi 18 år gamle Dennis Hauger stadig kommer nærmere drømmen om å bli Norges første Formel 1-fører.

Men selv om interessen er større, er det liten tvil om at Formel 1 har enormt mange ord og uttrykk som kan være vanskelige å skjønne seg på for en nybegynner.

For hva betyr det egentlig å ha pole position?

Hvordan foregår et pit stop? Og hva i huleste står DRS for?

Her kommer svaret på noen av de viktigste begrepene og spørsmålene i Formel 1-sirkuset.

Hvorfor heter det Formel 1?

Ordet formel kommer av at bilene er bygd etter en fastsatt formel – eller et reglement – som er fastsatt av Det internasjonale bilforbundet (FIA).

Tallet 1 kommer av at det er den øverste klassen i Formel-sirkuset. Videre finner vi Formel 2, 3 og 4, som består av yngre førere som kjemper om å etter hvert få en av de 20 plassene i Formel 1.

Dennis Hauger (18) leder sammenlagt i Formel 3 og er på full fart oppover i systemet.

Hva er pitstopp?

I løpet av kjøretiden, som vanligvis er på én og en halv til to timer, er førerne avhengig av å kjøre inn til et såkalt pitstopp for å gjøre små justeringer på bilen, slik at den ikke mister verdifull fart i forhold til konkurrentene.

Hvis bilen er involvert i en krasj og den får skader, er man avhengig av pitstopp. Men ofte er det mye taktikk som ligger bak, for eksempel å få på raskere dekk.

Vanligvis er det hele 20 mekanikere i sving, og selve pitstoppet er blitt mer og mer effektivisert de siste årene.

Red Bull Racing har foreløpig verdensrekord med 1.82 sekunder.

– Det har vært en revolusjon. Nå lever mekanikerne som idrettsutøvere og har effektivisert dette ned til to sekunder. Det er et spennende element med små marginer og stor fallhøyde, sier Viasport-ekspert Henning Isdal.

Hva menes med pole position?

Et av de mest kjente begrepene innen bilsport er «pole position». Uttrykket betyr rett og slett beste startposisjonen, noe som er svært viktig i en marginal sport som Formel 1 der forbikjøring både er vanskelig og risikabelt.

Startposisjonene blir avgjort gjennom en form for kvalifisering, der den føreren med den beste rundetiden innenfor en gitt tidsramme blir belønnet med «pole position» og får dermed starte helt fremst i feltet med 20 biler.

– Pole position er veldig viktig, og det er lett å se hvor mye lagene satser på å gjøre det bra i kvalifiseringen. Det er alltid en fordel å starte foran. Når man starter foran, er det mye mindre sjanse for å starte i trøbbel i første sving, forklarer Isdal.

Sesongen: Hvordan er den?

Hver Formel 1-sesong består av rundt 20 runder som foregår på baner rundt om i hele verden.

Hver runde betegnes som en løpshelg og består av treningsrunder, kvalifisering og til slutt selve løpsdagen.

Det er vanlig at det kjøres treningsrunder torsdag og fredag, kvalifisering lørdag og løp søndag.

– Treningsrundene er ikke bare viktige for førerne og bilene, men her ligger mekanikerne i hardtrening for å perfeksjonere pitstoppet til løpene, forklarer Isdal.

Førermesterskap og konstruktørmesterskap

Poengsystemet i Formel 1 er bygget opp slik at de ti beste førerne i hvert løp tar med seg poeng. Førerne samler både poeng individuelt til førermesterskapet, men de tar også med seg poeng til konstruktørene de kjører for.

Formel 1 består av 20 førere og ti lag. Det vil si at hvert lag har to førere i stallen hver sesong. I hvert løp deles det ut 25 poeng for førsteplass, 18 for andre, 15 for tredje, tolv for fjerde, ti for femte og så videre ned til tiendeplassen som får ett poeng.

Når alle løpene er kjørt, summeres poengene som førerne har fått i løpet av sesongen. Føreren med flest poeng vinner.

I konstruktørmesterskapet tar lagene med seg poengene som de to førerne tjener opp. Det vil si at hvis Ferrari blir nummer én og tre i ett løp, tar laget med seg 40 poeng fra det respektive løpet.

DRS - hva i huleste er det?

Forbikjøringer er noe av det vanskeligste med Formel 1, og det er også her løp blir avgjort. Men når de fleste bilene går omtrent like fort, er det bortimot umulig å kjøre forbi på de rette strekkene på banen. Derfor har alle førerne tilgang på noe som heter DRS.

Det står for «Drag reduction system» og brukes for å redusere luftmotstanden på bilene.

Førerne kan kun aktivere DRS-en i bestemte soner på banen og når de er innenfor ett sekund bak føreren som de skal kjøre forbi. Som oftest er det to eller tre DRS-soner, avhengig av banelengde.

Her bruker Fernando Alonso (Alpine) og Carlos Saintz (Ferrari) DRS for å ta seg forbi Sebastian Vettel (Aston Martin).

– De åpner rett og slett bakvingen på bilen for å få mindre luftmotstand og dermed høyere hastighet, forklarer Isdal.

Flaggene du må kunne

Under alle Formel-1 løp brukes det diverse signalflagg for å at banefunksjonærene skal ha mulighet til å kommunisere med førerne ute på banen.

Gult flagg:

Vises for å signalisere at det er en farlig situasjon på eller ved siden av banen. Brukes som oftest ved uhell eller hvis det er deler fra bilene som har falt av og blokkerer banen.

Rødt flagg:

Løpet må stoppes. Vanligvis kommer dette flagget hvis det har vært en alvorlig ulykke eller hvis det er kraftig uvær som gjør at løpet ikke kan fortsette.

Rutete hvitt-svart flagg:

Vises til førerne etter hvert som de kommer i mål for å signalisere at løpet er ferdig.

Blått flagg:

Signaliserer at en raskere bil kommer bakfra og må slippes forbi. Brukes hvis noen biler blir tatt igjen med en runde.

Dekktypene

Det er Pirelli som produserer dekkene for bilene i Formel 1. Det er totalt fem forskjellige gummiblandinger som brukes i løpet av en sesong, og av disse er det tre som blir tatt ut til å brukes i hvert løp.

Dekkene kalles C1, C2, C3, C4 og C5, der C1 er den hardeste typen mens C5 er den mykeste.

Den mykeste dekkblandingen tar kortest tid å varme opp og gir høy fart på kort tid.

De hardeste blandingene har høy holdbarhet, men oppnår ikke like stor fart som de myke.

Det er stort sett dekkene som blir byttet når bilene er i pitstopp. Det er mye taktikk i å velge rett tidspunkt for bytte.

– Det er ekstremt mye vitenskap bak valg av dekk, og det er ofte mye taktikk blandet inn i hvilke type dekk man skal bruke underveis i løpene, sier Viasports Henning Isdal.

Hvor farlig er Formel 1?

Bilene kan komme opp i en toppfart på hele 370 kilometer i timen, og førerne er utsatt for enorme G-krefter underveis. Og selv om sikkerheten til førerne er en stor prioritet, hender det fortsatt at det går galt.

I 2020-sesongen var Haas-fører Romain Grosjean utsatt for en stygg ulykke da bilen hans ble delt i to og tok fyr etter en krasj. Grosjean kom seg på mirakuløst vis helskinnet ut av flammene. Han kjører nå IndyCar i USA.

I 1994 var en hel verden i sorg da Ayrton Senna krasjet og døde under et løp på Imola i San Marino. Brasilianske Senna hadde vunnet verdensmesterskapet i 1988, 1990 og 1991 og anses som en av tidenes Formel 1-kjørere. Her hedres ham av kollegaene.

De største profilene

Lewis Hamilton (36)

Hamilton har vunnet verdensmesterskapet syv ganger totalt og er tidenes mestvinnende Formel 1-fører. Han kjører for Mercedes.

Max Verstappen (23)

Nederlandske Verstappen er den nye superstjernen og leder Formel 1 denne sesongen. Han har lenge vært ansett som sportens aller største talent på lang, lang tid. Han kjører for Red Bull Racing.

Lando Norris (21)

Unggutten Norris er britenes største håp til å ta over den dagen Hamilton gir seg. 21-åringen debuterte allerede i 2019 da han kom inn i McLaren-teamet som han fortsatt kjører for i dag. Ligger på fjerdeplass i sammenlagt i år.

Daniel Ricciardo (32)

Australske Ricciardo har vært en stor profil i Formel 1-sirkuset i mange år og er en av de mer fremtredende i Drive to Survive-serien, men har slitt mer de siste sesongene. Står med totalt sju seire i karrieren, og kjører denne sesongen for McLaren.

Valtteri Bottas (31)

Finnene har tradisjon for å ha gode Formel 1-kjørere, og Bottas er den fremste akkurat for øyeblikket. Kjører for Mercedes og har levd i skyggen av Lewis Hamilton i mange år, men har endt som nummer to i mesterskapet de to siste sesongene - bak lagkamerat Hamilton.

Charles Leclerc (23)

Ferrari har ikke vunnet førermesterskapet siden Kimi Räikkönen vant i 2007. Leclerc er mannen som skal gjøre noe med det. 23-åringen har allerede to seire og ni pallplasseringer, men er foreløpig for ujevn til å kjempe i toppen.

Sesongen så langt

Til nå er det som ventet Max Verstappen og Lewis Hamilton det har handlet om i sammendraget. De siste løpene har Verstappen vært sterkest og er 32 poeng foran Hamilton i sammendraget. Dermed ligger det an til å bli et tronskifte i Formel 1 denne sesongen.