– Det er svimlende tall. Med tanke på alt de allerede kan slå i bordet med, blir det latterlig mye penger, sier Jan-Erik Aalbu, tidligere sportsdirektør i Stabæk og Vålerenga, til NRK.no.
Den franske storklubben har varslet at de vil prøve å lande en sponsoravtale med Qatars turistmyndigheter (QTA).
Planene, som ble presentert like før jul, vekker oppsikt. Klubben er nemlig eid av Qatars statlige investeringsfond Qatar Investment Authority (QIA), og avtalen blir sett som en manøver for å unngå UEFAs regelverk for økonomisk fair play.
- Bakgrunn: Her er de økonomiske fair play-reglene
– Viktig innflytelse
Nå mener Nasser al-Khelaifi, klubbdirektøren i PSG, at sponsoravtalen er rettferdiggjort på grunn av klubbens voksende innflytelse i den arabiske verden, skriver Reuters.
– Avtalen forsvares fordi PSGs innflytelse i hele den arabiske regionen, ikke bare i Qatar, har vært viktig, sier Khelaifi.
Den nye avtalen vil i tilfelle tredoble budsjettet fra 2010-11-sesongen, ifølge Reuters. Siden QIA kjøpte klubben i juni 2011, har PSG brukt nesten to milliarder kroner.
- Les også: Sjekk PSG-sjeikens spinnville pengebruk
– Andre klubber har investert penger i 20 år. Vi har kun vært her i 1,5 år, og så skal vi stoppe pengebruken? Vi vil fortsette å investere, sier Khelaifi.
Kan stoppes av UEFA
Sponsoravtalen og de qatarske pengekreftene kan imidlertid bli lammet når UEFAs økonomiske regelverk trer i kraft til høsten.
Det setter blant annet en maksimumsgrense for klubbenes underskudd hvor kun de sportslige inntektene blir inkludert (se faktaboks).
Derfor forsøker PSG å argumentere for at den nye sponsoravtalen er nettopp sportslige inntekter, tror Rune Nordhaug i Norges Fotballforbund.
– Grunnen til at de går så hardt ut med denne avtalen, er at de frykter avtalen kan falle under UEFAs regler om «Related Parties». Hvis UEFA mener sponsoren og eieren står for nært, kan UEFA utestenge klubben, sier Nordhaug.
Rune Nordhaug, som er leder for fotballforbundets ressursgruppe for økonomi, har satt seg godt inn i de kommende reglene.
Han tror ikke UEFA vil godkjenne avtalen.
– PSG prøver å legge press på UEFAs komité, men de har allerede vært tydelige på at de vil stoppe eventuelle forsøk på å omgå reglene. Hvis Chelsea-eier Roman Abramovitsj ville sponse klubben gjennom sine firmaer, ville han fått blankt nei. Her er det en åpenbar binding mellom de qatarske eierne og den qatarske sponsoren, sier Nordhaug.
– Kunstig doping
Ifølge den franske sportsavisen L'Equipe, vil sponsoravtalen offentliggjøres i løpet av få uker.
Deretter skal avtalen behandles av UEFA.
– Man kan si at de har landet en gunstig sponsoravtale, og ære være dem for det. På en annen side er slike ressurser aldri sunt for konkurransen og idretten, sier Jan-Erik Aalbu.
Han kaller pengeflommen «kunstig doping».
– PSGs budsjett har allerede gitt dem en enorm fordel i den franske ligaen. Nå kan avstanden og dominansen bare bli enda større, sier Aalbu.