– Lei cowboyer som misbruker utøverne våre

Skiforbundet reagerer kraftig på at Idar Vollviks firma Ludo bruker Marit Bjørgen i reklame for skioppheng.

Bjørgen vollvik

Idar Vollviks Ludo bruker Marit Bjørgen i en reklame for en type skioppheng, til tross for at det ikke er tillatt under OL. Skiforbundet reagerer kraftig på Ludos reklame.

– Jeg blir rett og slett forbannet når jeg ser slik som dette. Og det kommer til å få konsekvenser for dem som misbruker utøverne våre. Denne saken er nå gitt videre til vår advokat, sier kommersiell leder i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog.

Den internasjonale olympiske komité (IOC) reklameregler under OL er strenge, og det er ikke tillatt å bruke reklame med OL-deltakerne fra 30. januar fram til 26. februar.

Unntaket er sponsorer av den nasjonale olympiske komiteen. Noe som blant annet gjør at Tine har lov til å sende reklamer med utøverne, deriblant Bjørgen.

Ludo

Denne skjermdumpen viser hvordan Marit Bjørgen figurerer i en reklame på Ludos hjemmeside.

– De vet at det ikke er greit

Grunnen til at Olderskog er forbannet er en reklame for et skioppheng på Ludo sine hjemmesider, og som nettbutikken også reklamerer for på Facebook. I markedsføringen av opphenget blir det brukt et bilde og en video av Marit Bjørgen – det er mot reglene, mener han.

– Jeg er mektig lei av cowboyer som tar seg til rette og misbruker utøverne våre. Og håper folk flest ser at disse aktørene er useriøse, sier Olderskog.

Han tror Ludo og andre selskaper egentlig vet at de ikke kan bruke noen av OL-utøverne i denne perioden.

Bernt Halvard Olderskog

Kommersiell leder i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, har sett seg lei på at aktører misbruker utøverne deres for å reklamere for sine egne produkter.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– De trenger ikke komme med unnskyldninger, for de vet at det ikke er greit. Ludo har aldri vært i vår sponsorfamilie og kommer heller ikke til å få bli en del av den.

– Ikke klar over dette

Ludo-sjef Idar Vollvik skal verken ha vært klar over reklamen eller reglene som sier at de ikke kan bruke Bjørgen til å markedsføre skiopphenget.

– Det bildet har ligget på siden vår i to år. Vi har 30.000 produkter, og jeg har ikke oversikt over alle annonser. Jeg visste heller ikke at det ikke er lov å bruke reklamen. Dette er en avtale som fabrikken har med Bjørgen, sier Vollvik.

– Men jeg må jo si at jeg er litt overrasket over at Skiforbundet ikke har tatt kontakt med oss, legger han til.

For Vollvik er det ikke noe problem å fjerne reklamen med Bjørgen, hvis Skiforbundet ber om det.

– OL er over om noen dager, så det er ikke noe problem å fjerne den en liten stund. Det er en enkel sak for meg å få det fjernet, sier han.

Flere fryktet konsekvenser

I forkant av OL har flere utøvere valgt å legge ned hjemmesiden sin, i frykt for at de på en eller annen måte skulle bryte IOCs reklamereglement. Både alpinist Aksel Lund Svindal og kombinertløper Mikko Kokslien har gjort dette.

– Jeg er litt bekymret over at jeg ikke kan gjøre mye med siden under OL. I dag fikk jeg høre litt om reglene om hva jeg kan gjøre og ikke gjøre, og det ser ut til at utøverne ikke kan gjøre mye, skrev Svindal på hjemmesiden sin et par uker før OL.

Fredag skrev VG om at både Therese Johaug og Petter Northug hadde blitt misbrukt av spillselskapet Unibet. Selskapet skal ha brukt store bilder av de to langrennsløperne på siden sin. Etter klage fra skiforbundet fjernet Unibet bildene.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
VM svømming kortbane
VM svømming kortbane