SE BILDENE: Rally Italia Sardinia 2006
(Fartsprøveresultater og tidsskjema nederst i saken)
- Jeg er fly forbanna og drittlei. Nå må det gjøres noe, jeg kan ikke fortsette sånn, sa en veldig sint Petter Solberg til NRK etter at tre av dekkene hans eksploderte på dagens siste fartsprøve, akkurat slik de gjorde i dette rallyet i fjor.
Grönholm i tet
Etter første dag av Rally Sardinia er det finnen Marcus Grönholm som leder.
Akkurat som i fjor tålte ikke dekkene varmen og slitasjen. (Foto: Scanpix)
Han var suveren på de første tre fartsprøvene, og selv om Sébastien Loeb tok inn noe av forspranget i de siste tre, holdt finnen ham på god avstand.
Petter brøt - men fortsetter lørdag
Dagen ble svært spennende for brødrene Solberg. Begge hadde store problemer i første fartsprøve, og havnet et godt stykke bak teten. Men ettersom dagen gikk, klatret de oppover på resultatlisten.
Etter SS4 lå Petter på fjerdeplass og Henning på femte. Men i den neste prøven punkterte Petter, og storebroren kjørte forbi ham i sammendraget.
I den siste fartsprøven fortsatte problemene for Petter, som raste nedover på resultatlisten etter å ha fått enda flere punkteringer. Begge bakdekkene var helt flate, og det ble ikke ansett som trygt å avslutte rallyet.
Han kan fortsette rallyet i morgen, men får en tilleggstid på fem minutter for ikke å ha avsluttet etappen.
Nå setter nordmannen klare krav til teamet.
- Hvis ikke de gjør noe med understyringen og dekkproblemene nå, ja.. Nei, det må skje noe nå, sier han før han går videre til nok et krisemøte med Subaru.
Henning på fjerde
Også Henning Solberg slet i den siste fartsprøven. Likevel holder han fjerdeplassen, og er toppfornøyd.
- Dette var en fantastisk dag, selv om jeg fikk en stopp på denne prøven. Jeg ble stående en stund, og det var ikke bra. Men likevel er dette en bra plassering, sier han til WRC-radio etter å ha kjørt i mål.
Også Petter skryter av storebroren.
- Det er ikke overraskende at han gjør det bra. Han er en dyktig sjåfør som har kjørt i mange år, så dette skal ingen ta fra ham, sier han til NRK.
Det er to dager igjen av rallyet, og mye kan skje før det hele er over.
Sébastien Loeb likte ikke å ligge først i løypa i starten av Rally Sardinia (Foto: Scanpix/AP Photo/Klodian Lato)
Sammenlagt etter dag èn
1 GRÖNHOLM, FORD 01:33:39.9 +00.0
2 LOEB, CITROEN 01:34:15.3 +35.4
3 HIRVONEN, FORD 01:34:44.1 +01:04.2
4 SOLBERG, PEUGEOT 01:35:24.4 +01:44.5
5 SORDO, CITROEN 01:35:44.2 +02:04.3
Følg rallyet hele helgen
Den syvende VM-runden på Sardinia har fartsprøver som snor seg rundt høydene ved Olbia-havnen på nord-øst-siden av øya.
Mange av årets fartspørver er helt nye, og det blir en utfordring når førerne skal ta seg gjennom de smale, og svært svingete veiene.
Underlaget er grus og sand, og som alltid blir dekkene avgjørende for førerne.
I fjor var varmen et problem for Petter Solberg da to av dekkene hans eksploderte.
Rallyet avsluttes søndag ettermiddag. Du kan følge spenningen minutt for minutt på nrk.no.
Veiene på sardinia er veldig trange, og det skal lite til før man får problemer. (Foto: REUTERS/Giampiero Sposito / Scanpix)
Gjenstående fartsprøver:
Lørdagens kjøring:
SS7 LOELLE 1 09:30..... 25,200 Km
SS8 MONTE LERNO 1 10:28..... 31,200 Km
SS9 SU FILIGOSU 1 11:13..... 12,280 Km
SS10 LOELLE 2 14:40..... 25,200 Km
SS11 MONTE LERNO 2 15:38..... 31,200 Km
SS12 SU FILIGOSU 2 16:23..... 12,280 Km
Søndagens kjøring:
SS13 S.GIACOMO 1 07:49..... 13,460 Km
SS14 LA PRUGNOLA 1 08:40..... 9,590 Km
SS15 CAMPOVAGLIO 1 09:17..... 15,920 Km
SS16 LA PRUGNOLA 2 10:48..... 9,590 Km
SS17 CAMPOVAGLIO 2 11:25..... 15,920 Km
SS18 S.GIACOMO 2 12:32..... 13,460 Km
Fartsprøveresultater:
SS6:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 17:12.8 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 17:12.9 +00.1
3 4 HIRVONEN
FORD 17:29.2 +16.4
4 21 SORDO
CITROEN 17:31.4 +18.6
5 25 GALLI
PEUGEOT 17:38.6 +25.8
6 8 SOLBERG
PEUGEOT 17:42.9 +30.1
7 2 PONS
CITROEN 17:43.1 +30.3
8 6 ATKINSON
SUBARU 17:50.5 +37.7
9 7 STOHL
PEUGEOT 19:02.9 +01:50.1
SS5:
1 1 LOEB
CITROEN 12:27.4 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 12:31.3 +03.9
3 4 HIRVONEN
FORD 12:34.5 +07.1
4 25 GALLI
PEUGEOT 12:38.4 +11.0
5 7 STOHL
PEUGEOT 12:39.7 +12.3
6 21 SORDO
CITROEN 12:40.4 +13.0
7 8 SOLBERG
PEUGEOT 12:44.7 +17.3
9 6 ATKINSON
SUBARU 12:48.4 +21.0
8 2 PONS
CITROEN 12:48.4 +21.0
10 22 DUVAL
SKODA 12:59.4 +32.0
SS4:
1 1 LOEB
CITROEN 16:32.4 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 16:33.6 +01.2
3 4 HIRVONEN
FORD 16:38.1 +05.7
4 8 SOLBERG
PEUGEOT 16:40.7 +08.3
5 5 SOLBERG
SUBARU 16:41.1 +08.7
6 25 GALLI
PEUGEOT 16:49.9 +17.5
7 21 SORDO
CITROEN 16:51.0 +18.6
8 2 PONS
CITROEN 16:51.4 +19.0
9 7 STOHL
PEUGEOT 16:54.1 +21.7
10 6 ATKINSON
SUBARU 16:58.3 +25.9
SS3:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 17:29.3 +00.0
2 8 SOLBERG
PEUGEOT 17:39.9 +10.6
3 1 LOEB
CITROEN 17:40.2 +10.9
4 5 SOLBERG
SUBARU 17:47.3 +18.0
5 4 HIRVONEN
FORD 17:48.9 +19.6
6 26 VÄLIMÄKI
MITSUBISHI 17:52.3 +23.0
7 6 ATKINSON
SUBARU 17:54.9 +25.6
8 25 GALLI
PEUGEOT 17:56.1 +26.8
9 21 SORDO
CITROEN 18:01.6 +32.3
10 7 STOHL
PEUGEOT 18:11.2 +41.9
SS2:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 12:46.0 +00.0
2 4 HIRVONEN
FORD 12:52.4 +06.4
3 25 GALLI
PEUGEOT 12:54.7 +08.7
4 8 SOLBERG
PEUGEOT 12:56.4 +10.4
5 1 LOEB
CITROEN 12:57.5 +11.5
6 2 PONS
CITROEN 12:58.1 +12.1
7 5 SOLBERG
SUBARU 12:59.1 +13.1
8 6 ATKINSON
SUBARU 13:02.9 +16.9
9 21 SORDO
CITROEN 13:08.1 +22.1
10 7 STOHL
PEUGEOT 13:08.5 +22.5
SS1:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 17:06.9 +00.0
2 6 ATKINSON
SUBARU 17:19.0 +12.1
3 4 HIRVONEN
FORD 17:21.0 +14.1
4 5 SOLBERG
SUBARU 17:24.7 +17.8
5 1 LOEB
CITROEN 17:24.9 +18.0
6 21 SORDO
CITROEN 17:31.7 +24.8
7 2 PONS
CITROEN 17:36.1 +29.2
8 26 VÄLIMÄKI
MITSUBISHI 17:38.5 +31.6
9 8 SOLBERG
PEUGEOT 17:39.8 +32.9
10 7 STOHL
PEUGEOT 17:41.1 +34.2