I forrige uke bestemte en brasiliansk domstol at det skal være drikkepauser under VM-kampene i Brasil hvis det er over 32 grader.
Påbudet som i første omgang kunne virke som en tvangstrøye på Det internasjonale fotballforbundet (FIFA), kan nå vise seg å bli en gullgruve for den mektige organisasjonen.
Årsak: Pausene åpner for særdeles lukrative reklamepauser.
- Les også: Slik er drikkepause-påbudet
Ifølge reklame-ekspert og rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, vil disse reklamene ha flere seere enn de som går i pausen og før og etter kampen.
– Dette er helt klart den mest populære reklamepausen. Når det er korte pauser og seerne ikke vet når kampen starter igjen, blir de sittende, forklarer Blindheim.
Ifølge eksperten viser undersøkelser at over 60 prosent av seerne forsvinner i de andre reklamepausene.
- Les også: Italia nektet drikkepause - raser mot FIFA
- Les også: Derfor har latinamerikanerne en VM-fordel
Tre minutter
De nye drikkepausene ble tatt i bruk for første gang under søndagens åttedelsfinale mellom Nederland og Mexico. Etter en halvtime i begge omgangene blåste dommeren for time out og spillerne ruslet bort til sine respektive leire for drikke og kalde håndkleder (se video over).
Samtidig dundret det reklame over skjermene hos kommersielle aktører verden over.
Den første drikkepausen varte i omlag tre og et halvt minutt, mens den andre var halvminuttet kortere. Siden det er dommeren som bestemmer lengden på pausene er det umulig for tv-seerne å vite når kampen starter igjen.
- Les også: Slik vil tropevarmen forandre VM
– Blir bare mer og mer reklame
Disse nye og mer lukrative reklamepausene gjør at FIFA sitter med gode kort på hånden når de skal selge tv-rettighetene til fremtidige mesterskap.
Selv om dagens drikkepause-påbud kun gjelder under årets VM, tilsier all erfaring at dette bare er starten på mer reklame også i fotballen, mener Blindheim.
– Det blir mer reklame, ikke mindre. Særlig i store idrettsarrangementer som samler mange seere.
– Reklamebruken er generelt stigende på verdensbasis, sier reklameeksperten.
Vil ha flere pauser
Om åtte år skal fotball-VM, etter planen, arrangeres i Qatar. Et sted med enda hetere og fuktigere klima enn Brasil.
Med påbudet fra Brasil friskt i minne er ikke Blindheim i tvil om at de kommersielle aktørene kommer til å gjøre alt de kan for å få drikkepauser også i 2022. Helst vil de ha enda flere stopp i spillet for å få sendt mest mulig reklame, sier reklame-eksperten.
– Gjett om de vil utnytte dette. Idrett er «big business», sier Blindheim og utdyper:
– En kommersiell aktør kjøper ikke et idrettsarrangement for å glede publikum, men for å selge reklame, og jo flere seere jo mer reklame får de solgt.
– Trenger ikke pause
Like sikkert som at de kommersielle aktørene vil kjempe for mer stopp i spillet, er det at de med hjerte for fotballen vil kjempe for å bevare sporten slik vi kjenner den i dag.
Ifølge Olympiatoppens utholdenhetsekspert, Espen Tønnessen, er det strengt tatt ikke nødvendig med pauser for å kunne prestere på banen i heten.
– Det viktigste er at spillerne får i seg væske, ikke at de får en pause. Væskeinntaket kan skje ved å for eksempel legge ut drikkeflasker langs sidelinjen. Dette er vel så viktig som at de får noen minutter fri, sier Tønnessen.
Han mener det er en bedre løsning å innføre varmegrenser for når en kamp kan spilles enn å innføre mange pauser i kampen.
– Det bør bli en diskusjon rundt dette før Qatar-VM, sier utholdenhetseksperten.
Tror det blir Qatar-VM
Den fremtidige VM-arrangøren, som har fått tunge korrupsjonsanklager den siste tiden, har tidligere forklart at de vil legge forholdene til rette for at kamper kan spilles der tross varmen, blant annet ved hjelp av avkjølte stadioner.
- Les også: Slik er Qatars ville VM-drøm
Dessuten har det vært snakk om å flytte VM til vinteren, men mer sannsynlig er det at samtlige kamper spilles på kvelden.
– Da vil temperaturen være rundt 32 grader og man kommer ned mot det man nå opplever som varmt i Brasil, sier Tor Thodesen som i dag er assistent-trener for fotballklubben Baniyas SC i De forente arabiske emirater, nabolandet til Qatar.
Kampen mot heten kan altså stikke kjepper i hjulene på de kommersielle aktørenes reklamepause-ønsker.
Selv om både klima- og korrupsjonsproblemer skaper trøbbel for Qatar tror Thodesen det vil bli arrangert VM der om åtte år.
– Slik jeg tolker den saken (korrupsjonssaken, journ. anm.) så skal det rett og slett for mye til for at noen krefter skal klare å få FIFA til å ta fra Qatar VM. Jeg kan i hvert fall ikke se at de (motstanderne, journ.anm.) skal bruke klimaet som et argument for å frata dem mesterskapet, sier Thodesen.
- Les også: FIFA åpner for ny avstemning om Qatar-VM