– Det blir trangt. Det kommer til å bli kaos der. Når vi gikk der nå, så fikk du plass til to stykker (i bredden) som går klassisk der. Så det blir vanskelig å få plass til to som skal gå skøyting, sier skistjernen til pressen i Val di Fiemme, etter å ha fått seg en formiddagsøkt i konkurranseløpyene torsdag.
Byttet til fellesstart
Det er tre konkurranser som gjenstår av årets Tour de Ski. Og Klæbo hadde egentlig bestemt seg for å ikke snakke om noe annet enn den 15 kilometer lange fellesstarten fredag, men klarte ikke unngå å komme inn på det som venter også søndag.
Hvert eneste år har den siste etappen, som avsluttes med klatringen opp «monsterbakken», blitt gjennomført som jaktstart. Det har ført til at utøverne slippes ut med differansense de har hatt seg imellom etter den nest siste etappen.
Slik er det ikke i år. Søndag blir det i fellesstart i stedet.
Men slik NRKs bilder viser av én del av fellesstartløypen søndag, er det svært trangt i deler av løypa som leder inn til den såkalte «monsterbakken».
Her viser NRKs skiekspert hvorfor denne løypa kan være farlig.
«Skummelt»
Rundt 70 herreløpere ser ut til å stille på startstreken. Dersom det ikke blir stor strekk i feltet de første 2,5 kilometerne, vil mange ankomme det punktet hvor det er som smalest samtidig.
Fredrik Aukland inspiserte dette partiet torsdag. Han ble bekymret da han så hvordan forholdene var. NRK-eksperten var også til stede på lagledermøtet i Val di Fiemme torsdag kveld.
Der oppfordret renndirektør i det internasjonale skiforbundet, Pierre Mignerey, utøverne å ta det rolig nettopp her.
Aukland spår en løpsutvikling der det kommer til å bli en kamp om å komme langt frem i feltet og sørge for at man er i posisjon til der det virkelig skal avgjøres.
– Det er skummelt. Det er forhold her som gjør at det ikke er egnet som fellesstart. Det er stor fart, det er vanskelig å gå forbi fordi det er smalt. Det er skummelt om det blir uhell og du faller ut av løypene.
NRK-EKSPERT: Fredrik Aukland, her avbildet under VM i Seefeld sist sesong.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix– Farlig
På spørsmål om traseen tilfredsstiller kravene til en verdenscupløype, svarer Aukland kontant «nei».
– Det er ikke egnet for fellesstart og spesielt ikke i fri teknikk. På en sisteetappe i Tour de Ski, der mye står på spill, så er dette risikabelt.
– Dette er farlig. For de kommer opp i stor fart. Opp mot 60-70 kilometer i timen. Faller du ut av løypene her er det rett på steiner. Det er farlig, gjentar Aukland, som mener en jaktstart ville vært mye bedre enn den løsningen med fellesstart i dag.
FIS-TOPP: Pierre Mignerey, her avbildet under verdenscuprennene i Planica like før jul.
Foto: Mikal emil Aaserud / NRKBekymret renndirektør
Renndirektør i det internasjonale skiforbundet (FIS), Pierre Mignerey, forteller at han ikke selv har vært på dette punktet. Men de teknisk delegerte i Val di Fiemme har sett på forholdene. De har rapportert at snøforholdene er «OK, men smal», forteller han.
– Men dette visste vi da vi tok avgjørelsen om å gå for fellesstart. Vi er ikke overrasket. Vi er sikre på at med 2,5 kilometer før de går ned dit, så kommer noen av de beste utøverne til å skaffe seg en god posisjon i feltet.
Han svarer deretter «ja, selvfølgelig» på NRKs spørsmål om han er bekymret for at det kommer til å bli hendelser der.
– Men når de går et stykke først med noen tøffe og brede motbakker, i tillegg til at de beste utøverne starter først, så bør de ha nok tid til å ta en god posisjon før de går ut av stadion og mot bakken, sier Mignerey.
Innrømmer at han har bommet
Men lenge før søndagen skal Klæbo og resten av de norske utøverne gjennom både fellesstart og sprint i Val di Fiemme. Status før den avsluttende Tour de Ski helgen kan du se i faktaboksen under.
Selv om han er bak både Aleksandr Bolsjunov og Sergej Ustjugov i sammendraget, var Klæbo for øvrig i et helt annet humør enn det han har vært de to foregående dagene.
23-åringen smilte tidvis omtrent i kapp med solen der han stod i rundt elleve minutter sammen med pressen noen meter fra den norske smørebussen.
Men han kom med en sjelden innrømmelse av hvordan han har taklet Tour de Ski så langt.
– Jeg tror kanskje den feilen, eller det jeg har bommet på, er at man blir spist opp og har lyst til å fokusere på det som skjer til slutt. Men til syvende og sist skal vi gå seks renn før siste bakke. Man må ta dag for dag. Og så gjøre det samme lørdag.
TESTET FORHOLDENE: Johannes Høsflot Klæbo (midten), Sjur Røthe (venstre) og Pål Golberg (høyre) i nydelige forhold i Val di Fiemme.
Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix– Du kan planlegge så mye du vil
Ett moment som Klæbo virket å bry seg lite om er taktikk. Kun én gang deles det ut bonussekunder under fredagens etappe. Det er på en innlagt sprint underveis. Derfor tror han ikke norsk planlegging blir viktig.
– Du har sett det tidligere her. Du kan planlegge så mye du vil, men til slutt må du gjøre jobben.
Men for ett år siden spilte taktikk inn. Russerne gikk fra sitt sterkeste kort. Ustjugov så et russisk tog seile fra ham.
Det fikk Hans Christer Holund til å kalle russerne «dumme som brød». Klæbo ler av akkurat det utspillet og er glad det ikke var ham som kom med den nådeløse dommen.
KLAR FOR TOURENS SISTE HELG: Johannes Høsflot Klæbo, her på vei ut til trening i Val di Fiemme torsdag.
Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix– Skal banne på at det går feil vei
Trønderen mener de norske utøverne må få gå for seg selv og kommer ikke til å bli sur dersom det skjer.
Men når NRK spør om Bolsjunov nå virker så sterk at det ikke hjelper med noen norsk taktikk, svarer han følgende:
– Det er så mange som prøver å snakke om taktikk, men det mislykkes hver gang, føler jeg. Derfor er jeg skeptisk til det. Alle får gå og gjøre sitt beste. Men planlegger du noe nå, så skal jeg banne på at det går feil vei.
PS: Sendingen før fredagens 10 kilometer fellesstart for kvinner ser du på NRK.no eller NRK2 fra klokken 13.00. Rennet starter klokken 13.15. Sendingen før herrenes fellesstart ser du klokken 15.00 på NRK.no eller NRK1. Rennet starter klokken 15.15. Se sendeplan her.