Det er gått 1077 dager siden Alexander Kristoff tok Norges forrige etappeseier i Tour de France.
29-åringen har også slitt så langt i 2017, og nå er det store spørsmålet om spurteren har rukket å prikke inn formen.
Samtidig har Edvald Boasson Hagen overbevist, særlig på hjemmebane, mens debutanten Vegard Stake Laengen er en outsider på flere etapper.
– Nå har vi to av verdens beste syklister på sine felt i Kristoff og Boasson Hagen, og de er begge i en gyllen sykkelalder. Samtidig har vi en utbruddskonge i Stake Laengen, som jeg tror er på et lag hvor han får lov til å ta mulighetene, sier NRK-kommentator Ole Kristian Stoltenberg.
Stoltenberg skal kommentere Tour de France på DAB-kanalen NRK Sport sammen med blant andre tidligere sykkelproff Dag Erik Pedersen.
Nedenfor har duoen pekt ut etappene hvor det norske trekløveret har vinnersjanser.
De «norske» etappene er markert med uthevet tekst.
1. etappe: Düsseldorf (tempo)
- Boasson Hagen er en god temporytter, men uten sjanse til å kjempe om seieren. Stake Laengen viste sterke tempotakter i fjor med blant annet en pallplass på giro-tempoen.
- Stake Laengen: – Jeg har vært bra på tempo, men jeg har ikke funnet helt toppformen. Så jeg er ikke kjempeoptimistisk med tanke på lørdagen.
2: Düsseldorf – Liège (203,5 km)
- Stoltenberg: – Den er småkupert, men her kan jeg aldri tenke meg at et brudd holder unna når det er så mange sterke spurtlag i feltet. Dette er første sjanse for Kristoff.
3: Verviers – Longwy (212,5 km)
- Stoltenberg: – Her bør Dimension Data kjøre for Boasson Hagen. De siste 1,6 kilometerne har 5,8 prosents stigning i snitt, og det er verre for Cavendish. Jeg holder Philippe Gilbert, Peter Sagan og Greg Van Avermaet som favoritter, men her kommer Boasson Hagens første store mulighet.
- Pedersen: – Jeg tror laget blir helt klart inndelt i etappene Cavendish kan vinne. Vi, og ikke minst Cavendish selv, ser raskt om han har tråkket som kreves for å vinne etapper.
4: Mondorf-les-Bains – Vittel (207,5 km)
- Stoltenberg: – Ny massespurt. Det er slak motbakke på oppløpet, som passer Kristoff veldig bra. Det er 17 meter opp på siste kilometeren, og det er jo egentlig ingenting, så dette blir spurternes dag.
5: Vittel – La Planche des Belles Filles (160,5 km)
Stoltenberg: – Her får vi den første av tre målganger på toppen. Det er 8,5 prosents stigning på 5,9 kilometer, som ikke er så langt, men fryktelig bratt. Det er 20 prosents stigning på maks opp mot mål. Det er første kamp i sammendraget hvis du ser bort fra åpningstempoen. Stake Laengen kunne kommet langt her, men jeg tror det er bedre å vente.
6: Vesoul – Troyes (216 km)
Stoltenberg: – Dette er den nest lengste etappen med sine 216 kilometer. Da er vi tilbake på flystripa, og det er paddeflatt den siste milen. Det er bare å stramme sykkelskoene for Kristoff.
7: Troyes – Nuits-Saint-Georges (213,5 km)
Stoltenberg: – Her kan det dukke opp sidevind på de siste 40 kilometerne. I sidevind har vi jo de siste årene gjerne fått større luke i sammendrag enn i fjellene. Det er et litt utsatt område, men det blir likevel mest sannsynlig en massespurt. Og sidevind er uansett noe Kristoff håndterer veldig bra.
8: Dole – Station des rousses (187,5 km)
- Stoltenberg: – En ordentlig fjelletappe med 3.-, 2.- og 1.-kategori. Det er en dag for dem som har ambisjoner i sammendraget. Men den siste 1.-kategorien de skal opp, er ikke verre enn at Stake Laengen kan få blitt med. Det er imidlertid ikke sikkert det blir enkelt for et brudd her. Vi kaller det en halvsjanse for Stake Laengen.
- Pedersen: – Stake Laengen er kapabel til å kjempe om en topp 20-30-plassering i sammendraget. Han kan sitte med i tøffe etapper.
9: Nantua – Chambéry (181, 5 km)
Stoltenberg: – Et blodslit med sju kategoriserte stigninger over 4600 høydemeter. Det er også tre HC-fjell (utenfor kategori), og de har cirka tre mil med nesten ti prosents stigning i snitt. Det er en ganske syk etappe, for å bruke det uttrykket.
10: Périgueux – Bergerac (178 km)
- Stoltenberg: – Flat og åpenbar Kristoff-sjanse.
11: Eymet – Pau (203,5 km)
- Stoltenberg: – Flat med én 4. kategori i starten, og en ny, stor Kristoff-mulighet.
12: Pau – Peyragudes (214,5 km)
- Stoltenberg: – Fjelletappe med 45,8 kilometers stigning fordelt på seks motbakker. Det er den andre målgangen på toppen. Det er en lang og tøff etappe – og for tøff for Stake Laengen.
13: Saint-Girons – Foix (101 km)
- Stoltenberg: – Denne er kort og brutal med tre tøffe fjell. Selv om det er 27 kilometer utfor fra siste topp, kommer den til å bli eksplosiv med bare 101 kilometer. Den blir kort, tøff og intens for gutta i sammendraget eller for klatrere i brudd.
14: Blagnac – Rodez (181,5 km)
- Stoltenberg: – Det er en klassisk Sagan/Gilbert-etappe med 570 meter og 9,6 prosents stigning til mål. Men derfor passer den også for Boasson Hagen, som var 37 sekunder bak for to år siden. Jeg tror den blir for tøff for Kristoff, men her kan Boasson Hagen enten gå i brudd eller finne hjulet til Sagan eller Gilbert.
- Pedersen: – Boasson Hagen er nødt til å sikte mot de mellomharde etappene, hvor flere spurtere faller fra.
15: Laissac-Sévérac I'Église – Le Puy-en-Velay (189,5 km)
- Stoltenberg: – Her lukter det brudd. Det er en fjelletappe med 4.-, 3.-, og to 1.-kategorier. Men det er langt fra siste topp til mål, og da vil jeg si at det er Stake Laengen-sjanser. Det er også en etappe hvor Boasson Hagen kan prøve seg.
- Pedersen: – Stake Laengen har vist at han kan sitte med på tøffe etapper. En typisk Laengen-etappe vil være der han sitter i brudd og kjører fra mot slutten.
16: Le Puy-en-Velay – Romans-sur-Isère (165 km)
- Stoltenberg: – Det er litt kupert i starten, men den er veldig lettkjørt den siste halvdelen. Etter noen tunge dager er nok spurterne sugne på å vise seg frem her. Hvis det ikke har løsnet ennå, kan Kristoff komme her. Han er jo ofte sterkere når de andre begynner å bli slitne.
- Pedersen: – Kristoff har manglet den siste gnisten, den siste watten i pedalene i vår. Det blir spennende å se om han har fått det løftet som det rapporteres om fra treningene.
17: La Mure – Serre-Chevalier (183 km)
- Stoltenberg: – En ellevill etappe med nesten 60 kilometer stigning. Her kommer også årets høyeste fjell, 2642 meter over havet, og to HC-kategorier. Selv om det er 28 kilometer fra toppen og inn, blir rytterne spredd over hele fjellet.
18: Briançon – Izoard (179,5 km)
- Stoltenberg: – Årets høyeste målgang. Selv om du har hengt med i sammendraget så langt, er du helt ute av det hvis du får en dårlig dag på den 17. eller 18. etappen.
19: Embrun – Salon-de-Provence (222,5 km)
- Stoltenberg: – Årets lengste etappe. Tre 3.-kategorier underveis, men de siste 45 kilometerne er litt utfor og flatt. Og hvis spurtlagene orker, med tanke på de har vært gjennom, er det en etappe som absolutt kan gi spurt. Samtidig er den lang og egnet for brudd, og da håper vi at både Boasson Hagen og Stake Laengen er med her.
20: Marseille (tempo)
- Stoltenberg: – Kort, intens tempo, hvor de norske ikke har vinnersjanser.
21: Montgeron – Paris Champs-Élysées (103 km)
- Stoltenberg: – Spurternes gjeveste dag. Det er jo en tøff brosteinsspurt som skal passe Kristoff bra, og vi får håpe han får full klaff i år. Det er i alle fall aller siste sjanse.
Sammenlagt
- Pedersen: – Jeg tror det blir mer åpent enn på lenge. Chris Froome har ikke vunnet et ritt i år, og han har ikke fremstått som den selvsikre superrytteren. Jeg tror alliansen mellom Fabio Aru og Jakob Fuglsang på Astana blir kjempetøff å håndtere for Sky. Også har vi Richie Porte, som har vært i glimrende form for BMC i hele år. I tillegg har du selvsagt Nairo Quintana fra Movistar. Det blir et bikkjeslagsmål, og jeg tror det blir det mest åpne Tour de France vi har hatt de siste fem årene.
– Må heve seg
Selv om sjansene er mange på papiret, er det samtidig flere spørsmålstegn knyttet til de norske rytterne. Hvordan er formen til Kristoff? Hvor god hjelp får han? Hvor stor frihet får Boasson Hagen og Stake Laengen?
– Det er ørsmå marginer, og Kristoff var jo millimeter unna i fjor. Samtidig må vi erkjenne at Kristoff ikke er verdens raskeste spurter. Det må klaffe både taktisk og løypemessig, sier Stoltenberg, som får støtte av Pedersen.
– Kristoff må heve seg 10–15 prosent i forhold til det vi har sett i vår.
Boasson Hagen skal først og fremst kjøre for Mark Cavendish, som var slått ut av kyssesyke tidligere i vår. Stake Laengen kjører for kapteinen Louis Meintjes, men debutanten vil også få sjansen til å gå i brudd.
– Det er gått litt lettere i år enn tidligere. Nå går det i riktig retning, og jeg håper å flyte videre på den bølgen, sier Stake Laengen.
Boasson Hagen er klar på at han vil få sjanser der Cavendish ikke klarer å henge med.
– Samarbeidet er veldig bra, og vi kjenner hverandre godt fra før. Det er en bra gjeng på tur, sier Boasson Hagen.
Kristoffs viktigste hjelperytter er nå Marco Haller siden Michael Mørkøv ble vraket til nordmannens store skuffelse.
– Men det er tatt ut et bra lag, og jeg kan hevde meg fint med laget som er her, sier Kristoff.