Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) trengte ekstra tid og det var lenge usikkert hva som ville bli utfallet. Lisensen til Astana er gitt med visse betingelser.
- Les også:
Fem dopingsaker i løpet av de tre siste månedene gjorde at Astana i første omgang ble nektet lisens. Onsdag meldte UCI at Astana likevel får lisensen som gir innpass i de viktigste rittene. Det betyr at ryttere som Nibali, Jacob Fuglsang og Lars Boom kan kjøre Tour de France og andre storritt. Lisensen avhenger imidlertid av at laget underkaster seg en uavhengig gransking som skal fastslå om og i hvilken grad ledelsen har ansvar for lagets positive dopingprøver.
Lisens på prøve
Laget er også bundet av de strengere reglene som innføres for alle verdenstourlag.
– Antallet dopingsaker er alvorlig for sporten og oss. Vi kommer til å følge situasjonen nøye og avventer utfallet av granskingen, sier UCI-president Brian Cookson i en uttalelse.
Laget må etterleve påleggene fra lisenskommisjonen, og det innebærer i praksis at laget har fått lisens på prøve.
Nye anklager
Brødrene Maxim og Valentin Iglinskij er begge tatt for EPO-bruk. Dessuten har tre ryttere på Astanas utviklingslag testet positivt. Cookson understreket at lisenskomiteens avgjørelse ble fattet før nye anklager mot Astana nylig kom fram i italienske medier. Teamsjef Alexandre Vinokourov og flere av rytterne skal ha forbindelser til den italienske dopinglegen Michel Ferrari. Også disse påstandene vil bli gransket og kan føre til at lisenstildelingen vurderes om igjen.
Europcar fikk avslag på sin søknad om lisens. Det skjedde på økonomiske kriterier. (©NTB)