Petter Northug har fortsatt ikke gått ett eneste skirenn denne sesongen, men han har likevel fått mer oppmerksomhet enn alle de andre landslagsløperne til sammen.
– Petter Northug er et PR-geni, sier markedsføringsekspert og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim.
Ifølge nettstedet socialblade.com har Northug fått nesten 9000 nye Instagram-følgere fra mandag til onsdag (nøyaktig 8650).
Mandag la han ut det mye omtalte bildet der han harselerer med både landslagssjef Vidar Løfshus, trener Tor Arne Hetland og flere landslagsløpere. Totalt har Northug nå over 400.000 Instagram-følgere.
Golberg og Brandsdal reagerer
– Northug opprettholder merkevarestatusen han har hatt i mange år. Han har alltid gitt mange stikk og er ikke noe A4-menneske, sier kommunikasjonsrådgiver og tidligere styreleder i Sponsor- og Eventforeningen Lasse Gimnes.
Men skiforbundet likte ikke mandagens bilde, noe de har gitt beskjed om til Northug.
Northug reagerer på at han ble vraket til helgens verdenscupåpning i Ruka. Da resten av landslaget ankom det finske vintersportsstedet onsdag ettermiddag kom det også frem at flere av løperne ikke liker oppførselen til Northug.
– Det er ikke helt innafor å gå ut mot lagkamerater sånn som det der. Noe mer enn det får vi ta med Petter internt, sier Eirik Brandsdal.
– Jeg hadde ikke lagt ut det samme selv, sier Pål Golberg.
– Man må ha litt selvironi og tåle litt, men samtidig så må man jo vise sunn fornuft. Jeg følte meg ikke veldig fornærmet av den posten, sier Simen Hegstad Krüger til NRK.
Manageren vil roe ned
Sent tirsdag kveld la Northug ut et nytt bilde på Instagram:
Northug-manager Are Sørum Langås vil ikke si annet om bildet enn følgende:
– Petter strekker en arm i været, ser jeg, det er fint det.
Men bildet kan uten tvil tolkes dit hen at Petter Northug kommer til å roe ned den harselerende aktiviteten på sosiale medier.
Manageren legger i hvert fall ikke skjul på at han håper saken nå roer seg:
– Jeg ønsker ikke mer trykk rundt saken. Nå må vi ha fokus på å komme i gang med sesongen. Skiforbundet håndterer dette internt. Det gjør vi også, sier Langås til NRK.
– Sikkert noen som surmuler
Men de som jobber med markedsføring mener at de harselerende innleggene bare har styrket merkevaren Northug.
– Se bare på den oppmerksomheten han får i Sverige og utlandet, selv uten ski på beina, sier Blindheim.
– Sponsorene er ute etter oppmerksomhet. Hver krone som investeres er en investering i oppmerksomhet, og uten den oppmerksomheten vil de snu seg og finne andre.
– Fansen føler de er venner
Dessuten gir sosiale medier skistjernen større makt til å bestemme hva han skal publisere og når.
– Mediene bidrar til å gi ham økt oppmerksomhet når de gjengir dette. Dette er et samspill mellom sosiale medier og etablerte redaksjonelle medier og han (Northug) er avhengig av dette samspillet. Da får han både i pose og sekk, sier professor ved Universitetet i Oslo, Gunn Enli.
Hun har ledet flere forskningsprosjekter om hvordan sosiale medier fungerer i offentligheten.
– Northug skaper nesten en illusjon av et vennskapsforhold til fansen sin. De føler jo at de kjenner han bedre når de ser han på sosiale medier enn når de ser han på tv.
– Det oppleves mer nært og fansen føler kanskje at de er en del av hans gjeng og de vil forsvare og støtte ham, sier Enli.
Nettopp dét ble tydelig tirsdag kveld da flere tusen gikk inn på Facebook-siden til Norges Skiforbund og ga siden karakteren én. I tillegg haglet det med kritiske meldinger.
Onsdag la skiforbundet ut følgende melding som svar til illsinte Northug-fans:
Northug er nå hjemme i Trondheim og trener.
– Han prioriterer trening nå og det er en viss mulighet for at han tar en distanse på Gålå, skriver Northugs trener Stig Rune Kveen i en sms til NRK.