– På kort sikt er han ferdig som et attraktivt sponsorobjekt, i alle fall som et sponsorobjekt i eliteklassen, sier styreleder i Sponsor- og Eventforeningen, Lasse Gimnes til Kampanje.
Petter Northugs videre samarbeid med sine private sponsorer kan være i fare etter at langrennsstjernen kjørte av veien i alkoholpåvirket tilstand søndag morgen.
Gimnes tror det kan ta tid før skistjernen igjen blir et like populært sponsorobjekt som han var.
– På sikt kan han bli et attraktivt sponsorobjekt igjen, men det vil ta sin tid. Og det vil kreve masse av ham, både med hensyn til resultater og når det gjelder å vise gode holdninger og verdier, sier han.
- Les også:
Diskuterer Northugs fremtid
De største sponsorene til Northug, Coop Norge, Audi, Vi Menn og Red Bull skal alle diskutere hendelsen og det videre samarbeidet grundig mandag.
Northugs avtale med hans mest trofaste sponsor Vi Menn ble mandag behandlet på flere møter i Egmont Hjemmet Mortensen.
Mandag ettermiddag bekreftet magasinet overfor VG at de fortsetter samarbeidet med Petter Northug.
Coop Norges sponsoravtale med Petter Northug, som er verdt 9 millioner kroner, fortsetter foreløpig som før.
– Coop skal diskutere saken internt og eksternt før det trekkes en endelig konklusjon, sier konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge til NTB.
Red Bull hadde mandag formiddag ennå ikke tatt noen avgjørelse.
Beholder Northug
En av sponsorene, Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, har imidlertid ingen planer om å si opp sponsoravtalen med Petter Northug.
– Hendelsen vil ikke få noen konsvekvenser for vår avtale med Petter Northug, sier administrerende direktør Kjetil Reinsberg i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.
- Les også: